Profesorul este figura centrală a procesului instructiv - educativ. Pe lângă o bună pregătire profesională, acesta trebuie să aibă și o bună pregătire psihopedagogică.
Bun venit! Acest blog este destinat cadrelor didactice înscrise la gradul II și nu numai ...

Totalul afișărilor de pagină

Faceți căutări pe acest blog

joi, 13 iulie 2017

CURSURI - Educația


        
Sensurile atribuite conceptului de educaţie sunt variate, multiple după timpul şi intenţionalitatea asociată. C. Cucoş (1996) precizează câteva concepţii referitoare cu privire la educaţie. Astfel:

        -I.Kant considera educaţia ca o activitate de disciplinare, cultivare,   civilizare, moralizare a omului;
      -Dewey aprecia educaţia ca o reconstrucţie a experienţei adăugată la înţelesul experienţei anterioare, prin acest mod mărindu- se capacitatea de a dirija evoluţia celui ce urmează;
      -Herbart insista pe acţiunea de formare a individului pentru el însuşi dezvoltând o mulţime de interese.
         Etimologic, conceptul de educaţie cunoaşte două explicaţii, oarecum distincte:
-          educo- educare(lat.)- a alimenta, a creşte, a îngriji;
-          educe- educere (lat.)- a duce, a conduce, a scoate.
         Prin reunirea într-un singur concept, a celor două interpretări obţinem sintagma „evoluţie dirijată” cu înţelesul primar de „scoatere din natură” iar pe de altă parte „creştere, actualizare a unor potenţialităţi existente doar în stare latentă”.
         Pe lângă perspectiva etimologică se mai delimitează şi alte perspective referitoare la educaţie (V. Chiş, C. Stan, 2004) :
    - perspectiva acţională, educaţia ca un ansamblu de acţiuni desfăşurate voit într-o societate pentru transmiterea la generaţiile tinere a comportamentului şi valorilor acumulate în timp;
    -   perspectiva procesuală, educaţia ca proces de transformare pe termen lung a fiinţei umane, în perspectiva unor finalităţi explicit formulate. Transformarea se realizează pe două dimensiuni fundamentale:
·         dimensiune psihologică, de transferare individuală prin acumularea culturii transmise în acţiunea educaţională;
·         dimensiunea socială, de socializare, dobândire de noi comportamente, atitudini, conduite dezirabile din punct de vedere social.
     - perspectiva relaţională, educaţia fiind o relaţie umană şi socială între educatori şi educaţi, relaţie în care educatorul urmăreşte o schimbare intenţională pentru educat, în conformitate cu un scop bine definit.
         Ioan Nicola(1980, p.19-20) definea educaţia ca „o activitate socială complexă care se realizează printr-un lanţ nesfârşit de acţiuni exercitate în mod conştient, sistematic şi organizat”, în fiecare moment un subiect individual sau colectiv-  acţionând în vederea transformării acestuia din urmă într-o personalitate activă şi creatoare, corespunzând condiţiilor istorico- sociale prezente şi perspective. Ulterior, definiţia a fost extinsă de acelaşi autor prin perspectiva antropocentrică- educaţia având rolul de a dezvolta calităţile generale ale speciei umane şi prin perspectiva sociocentrică- educaţia pregăteşte omul pentru exercitarea diferitelor roluri sociale(I. Nicola, 1994, p. 18-19).
         În urma evoluţiei de la o etapă la alta, educaţia şi- a păstrat rolul ei important, de a transmite de la o generaţie la alta întreg tezaurul de valori materiale şi spirituale acumulate de societate (I. Jinga, E. Istrate, 2001, p.13)
         Pedagogia este considerată ştiinţa socio- umană specializată în tratarea educaţiei, fiind o activitate complexă cu un produs special, personalitatea fiind formată ţi dezvoltată în concordanţă cu un ideal educaţional.
         În timp, problemele educaţiei au fost obiectul atenţiei a două discipline:
    - Fundamentele pedagogiei- disciplină centrată pe aprofundarea conceptelor de bază ale pedagogiei. Adesea această disciplină apare sub denumirea de „introducere în pedagogie” sau „pedagogie”;
     - Teoria educaţiei- disciplină centrată pe dimensiunile sau laturile educaţiei, asigurând conţinutul de bază ale acesteia educaţia morală, intelectuală, tehnologică, estetică, fizică.
         Activitatea de educaţie are ca principal subsistem activitatea de instruire, ce constituie obiectul de studiu al unei discipline pedagogice fundamentale didactica generală, care în ultimul timp apare sub denumirea de Teoria şi metodologia instruiri(a procesului de învăţământ).
         Disciplinele menţionate Fundamentele pedagogiei, Teoria educaţiei şi Teoria şi metodologia instruirii (Didactica generală) sunt incluse în Pedagogia generală.
         Interesul acordat curriculum – ului, problemelor evaluării, problemelor instruirii, au determinat conturarea altor disciplinei:
-          Teoria şi metodologia curriculum- ului ;
-          Teoria şi metodologia instruirii;
-          Teoria şi metodologia evaluării.
         În mod convenţional, disciplinele menţionate anterior alături de „Fundamentele pedagogiei şi Teoria educaţiei” cuprinse în sintagma „Introducere în pedagogiei” constituie nucleul de bază al curriculum- ului pentru formarea iniţială a cadrelor didactice din învăţământul superior prin DPPD (G. Cristea, 2002, p.14- 18).

              Educaţia- obiect de studiu al pedagogiei

         Educaţia este o realitate psihosocială complexă, cu multe sensuri de aceea educaţia trebuie abordată la un anumit nivel de conceptualizare ce corespunde pedagogiei ca ştiinţă. Educaţia are anumite aspecte esenţiale care o determină să fie obiect de studiu specific pedagogiei (G. Cristea,  Op. cit. p.28):
    - ca activitate, educaţia se bazează pe personalitatea celui educat pe resursele ce le are educatul, dar şi pe cerinţele sociale;  
    - proiectarea educaţiei după funcţie de maximă generalitate (formarea şi dezvoltarea personalităţii umane), având în vedere corelaţia permanentă dintre educator şi educat;
    - exprimarea obiectivelor educaţiei după o concepţie filosofică şi politică ce domină societatea şi pusă în practică de educator;
    - valorificarea tuturor laturilor educaţiei (dimensiunile morală, intelectuală, tehnologică etc), completate cu noile educaţiei şi cu educaţia formală, nonformală, informală.

              Caracteristicile generale ale educaţiei

         Educaţia are anumite caracteristici ce îi oferă apanajul omului şi socialului:
    - caracter social- istoric şi politic- educaţia contribuie la dezvoltarea societăţii şi prin ea valorile sunt asimilate şi interiorizate de educaţi;
    - caracter naţional „ determinat de modelul de cultură propriu fiecărei naţiuni în parte” (Coord. I. Cerghit, L. Vlăsceanu, 1988, p.22);
    - caracter internaţional , prin educaţie se încearcă să se soluţioneze problemele lumii contemporane;
    - caracter axiologic, prin raportarea educaţiei la valori;
    - caracter prospectiv, permanent;
    - caracter holistic, prin conjugarea tuturor formelor educaţiei;
    - caracter dialectic, prin valorificarea relaţiei educator- educat;
    - caracter teleologic, prin raportarea la anumite scopuri ;
         Caracteristicile menţionate se referă mai ales la activitatea de educaţie.

              Funcţiile educaţiei

         Funcţiile educaţiei sunt consecinţele sociale ale activităţii de formare- dezvoltare a personalităţii umane, de la nivelul sistemului şi al procesului de învăţământ. Funcţiile educaţiei, prin acţiunea factorului subiectiv existent la un nivel de politică pedagogică, sunt exprimate în termeni de finalităţi ale educaţiei: ideal, scop şi obiective.
         Deci, funcţiile educaţiei cuprind ansamblul de operaţii şi acţiuni prin care se realizează activitatea de formare- dezvoltare a personalităţii umane la nivel de sistem.
         Funcţia educaţiei se referă la:
     -atributul activităţii de formare- dezvoltare permanentă a personalităţii umane;
    -relaţia dintre cerinţele de formare exprimate la nivel social şi necesităţile de dezvoltare resimţite la nivelul structurii personalităţii umane.
         Analiza funcţiilor educaţiei are în vedere raportarea activităţii de formare- dezvoltare a personalităţii la principalele domenii ale vieţii sociale, văzute ca subsisteme ale sistemului social- global (subsistemul politic, economic şi cultural) (S. Cristea, 1998, p.190, 191):
    a)Funcţia politică a educaţiei vizează formarea- dezvoltarea personalităţii în cadrul procesului de integrare socială a acesteia şi reduce tentaţia puterii de a folosi educaţia ca mijloc de „ conservare a societăţii”;
    b)Funcţia economică vizează valorificarea potenţialului bio- psiho social al personalităţii pe tot parcursul vieţii pentru integrarea într-o activitate productivă;
         Funcţia economică vizează cultura muncii (capacitatea personalităţii umane de a produce eficient valori materiale şi spirituale) şi cultura tehnologiei (capacitatea personalităţii umane de a folosi eficient ştiinţa în diferite domenii de activitate).
    c)Funcţia culturală a educaţiei vizează formarea- dezvoltarea personalităţii umane prin intermediul valorilor spirituale validate social în spaţiu şi timp. Realizarea funcţiei culturale a educaţiei la nivelul şcolii presupune (S. Cristea , 2004, p.19):
·         reproducerea unor norme şi valori care orientează acţiunile educaţionale angajate în procesul de învăţământ;
·         adoptarea, mobilizarea resurselor pedagogice (informaţionale, umane, didactice, financiare) existente sau care vor fi disponibile;
·         realizarea sarcinilor curente la nivelul activităţii, acţiunii operaţiilor programului în concordanţă cu obiectivele generale, intermediare şi operaţionale;
·         integrarea tuturor factorilor activităţii de educaţie, prin care se armonizează elementele organizaţiei şi loialitatea membrilor acesteia.

              Structura educaţiei

         Structura educaţiei cuprinde acele elemente componente necesare pentru îndeplinirea funcţiei centrale a activităţii de formare- dezvoltare permanentă a personalităţii umane. Structura trebuie să corespundă funcţiilor şi devine funcţională prin interacţiunea dintre elementele sale de bază:
    -subiectul educaţiei – educatorul ce iniţiază educaţia, proiectează şi orientează mesajul pedagogic;
    -obiectul educaţiei- educatul care receptează şi valorifică mesajul pedagogic.
         S. Cristea (2004, p.21) menţionează că elementele componente ale educaţiei din cadrul corelaţiei funcţionale dintre educator şi educat constituie ceea ce se numeşte nucleul epistemic tare al ştiinţelor educaţiei sau structura gândirii pedagogice. Conceptele implicate în realizarea corelaţiei dintre educator şi educat (finalităţile educaţiei, proiectul pedagogic, mesaj pedagogic, strategiile de dirijare ale educaţiei, comportamentul dirijat, conexiune inversă, ambianţă educaţională, câmp pedagogic, autoevaluare, autoeducaţie) reflectă o realitate psihosocială specifică, contribuind la dezvoltarea unui limbaj de specialitate propriu ştiinţelor pedagogice/ educaţiei. Schema clasică a comunicării poate fi aplicată şi în cadrul pedagogiei. Astfel, corelaţia dintre subiectul şi obiectul educaţiei este funcţională când mesajul pedagogic, transmis şi proiectat  de educator este receptat şi valorificat de educat pe tot parcursul educaţiei în termeni de comunicare pedagogică (S.Cristea, Idem, p. 21).
         Analiza elementelor care asigura structura de funcţionare a activităţii de educaţie se referă la importanţa corelaţiei dintre subiectul şi obiectul educaţiei, dintre educator şi educat.

         Educatorul este subiect al educaţiei prin statul socio- profesional asumat în direcţia proiectării, realizării activităţii de formare- dezvoltare a personalităţii elevului. Acţiunile prin care se conferă educatorului statutul ontologic, epistemologic şi metodologic vizează (S. Cristea 2004, p.22):
    -raportarea permanentă la funcţia generală a educaţiei de formare- dezvoltare a personalităţii elevului;
    -operaţionalizarea obiectivelor după resursele elevului, având în vedere concordanţa obiective- conţinut- metodologie- evaluare (realizarea proiectului pedagogic de tip curricular);
    -conceperea mesajului pedagogic astfel încât să se realizeze operativitatea gândirii, motivarea internă a învăţării, autonomia personalităţii, evoluţia creativităţii;
    -realizarea comunicării pedagogice printr-un repertoriu comun între profesor şi elev, datorită adaptării continue a mesajului pedagogic la potenţialul psihosocial (cognitiv, afectiv, motivaţional al clasei de elevi);
    -dirijarea educaţiei prin strategii pedagogice adecvate elevilor;
    -solicitarea elevilor în direcţia unor răspunsuri dirijate, specifice disciplinei, lecţiei;
    -evaluarea răspunsurilor dirijate ale elevilor în cadrul unor circuite de conexiune inversă.
         În sinteză, majoritatea specialiştilor concluzionează că se delimitează trei categorii de funcţii principale (V. Chiş, Op. cit, p.4):
    1.Funcţia de selectare, prelucrare, transmitere a informaţiilor, valorilor de la societate la individ, asigurând existenţa unei continuităţi informaţionale între generaţi, cu posibilitatea evoluţiei culturale şi tehnologice. Funcţia în discuţie presupune decelarea altor trei subfuncţii specifice fenomenului educaţional:
·         selectarea- informaţia vehiculată se analizează din punct de vedere al importanţei şi consistenţei ştiinţifice;
·         prelucrarea- adecvarea informaţiei la nivelul de înţelegere al subiectului (elevului);
·         transmiterea- selectarea şi utilizarea unor tehnici şi procedee specifice de vehiculare a conţinutului informaţional.
    2.Funcţia de dezvoltare a potenţialului biopsihic al omului urmăreşte atingerea unor finalităţi formulate explicit sau implicit care generează modificării pozitive, de durată la nivel cognitiv, afectiv/ motivaţional şi comportamental la obiectul educaţiei.
    3.Funcţia de asigurare a unei inserţii sociale active a subiectului uman relevă dimensiunea socio- economică a educaţiei, adică necesitatea de a pregătii indivizii pentru integrare socială şi profesională optimă.
         Diferenţierea funcţiilor operează predominant la nivel teoretic pentru că educaţia combină integrativ la nivel practic funcţiile enumerate anterior, accentuând în raport de realitatea socio- istorică oricare din funcţiile menţionate.



1.1  Finalităţile educaţiei

         Educaţia are o dimensiune constitutivă a fiinţei umane, iar în acest sens I. Kant preciza „ omul nu poate deveni om decât prin educaţie” în ultimele decenii s- au identificat o serie de probleme care tot mai greu îşi găsesc soluţionarea: deteriorarea mediului marin şi a atmosferei, limitarea resurselor naturale, creşterea demografică etc. Educaţia nu poate rezolva singură problematica lumii contemporane dar nici soluţionarea problemelor nu poate fii realizată fără contribuţia sistemelor educative (T. Cozma, în Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice, 1998, p.19- 20). În esenţă, educaţia ca realitate socială permanentă, vizează formarea personalităţii umane.
         Conţinutul educaţiei a fost îmbogăţit cu noile educaţii, denumirile acestora figurând în programele UNESCO, fiind adoptate de statele membre şi de dicţionarele internaţionale:
    -educaţia la mediu;
    -educaţia pentru pace şi cooperare;
    -educaţia pentru democraţie;
    -educaţia economică, pentru o nouă ordine economică internaţională;
    -educaţia pentru comunicare şi pentru mass- media;
    -educaţia pentru schimbare şi dezvoltare;
    -educaţia nutriţională;
    -educaţia casnică modernă;
    -educaţia pentru timpul liber etc.
         În conceperea şi realizarea educaţiei, procesul educativ prezintă o gamă largă de exigenţe, a căror satisfacere e concepută după orientări, tehnici şi modalităţi noi
         Deci, educaţia cuprinde întreg sistemul de acţiuni informativ- formative, desfăşurate conştient şi sistematic asupra omului în vederea transformării sale în conformitate cu anumite finalităţi educaţionale.
         Finalităţile educaţiei în funcţie de nivelul lor de generalitate şi de intervalul de timp necesar atingerii, e structurează pe trei niveluri ierarhic organizate:
    -ideal educaţional;
    -scopuri educaţionale;
    -obiective educaţionale.
         Finalităţile educaţiei sunt pertinente dacă (J. Dewey ):
    a)depăşesc condiţiile existente, fiind reformulate în consens cu resursele şi dificultăţile educaţionale;
    b)au caracter schematic, provizoriu;
    c)dirijează activitatea.
              
Idealul educaţional

         Idealul educaţional reprezintă o relaţie între acţiunea socială şi cea educaţională, fiind un model , care deşi este proiectat, nu este fix, standardizat ci dinamic şi deschis nevoilor şi aspiraţiilor sociale.
         Din punct de vedere istoric, idealul educaţional a fost reprezentat astfel:
    -la greci (Platon) valorizarea individualităţii este în funcţie de stat, tocmai prin ce are specific, diferit de ceilalţi, omul poate să servească statul prin profesiunea sa;
    -la romani: idealul pedagogic „humanitas” exprimă înţelegerea supranaturalului;
    -în Evul Mediu, chiar sub haina religiei era „omul”, antichitatea acoperea omul cu toga iar Evul Mediu cu sutana călugărească;
    -Renaşterea nu descoperă un ideal nou umanismul este principala caracteristică a renaşterii;
    -Epoca luminilor aduce în prim plan ştiinţele naturale, de unde şi încrederea în puterea minţii, a raţiunii, idealul educaţional viza un om ce devenea tot mai dotat instrumental.
         Deci, idealul educaţiei este tipul de personalitate pe care societatea doreşte să- l formeze la cetăţenii săi, fiind un compromis între educaţie şi sistemul social.
         Modernitatea propune un ideal educaţional ca o configuraţie de valorii fundamentale: adevărul, binele, frumosul, sentimentul sacrului, legalitatea, libertatea, egalitatea, solidaritatea (Legea învăţământului, Art. 3). Modernitatea este dezvoltarea accelerată în toate domeniile vieţii comunitare (economie, ştiinţă, tehnologie). Cu alte cuvinte modernitatea înseamnă progres iar progresul nu poate fi realizat fără educaţie.
          
              Scopul educaţional

         Definirea scopului educaţional are dificultăţi pentru că aşteptările de la el sunt mari şi pentru că presupune: perpetuarea culturii, adaptarea socială şi transformarea socială. Datorită unor confuzii frecvente între idealul şi scopul educaţional se impun următoarele precizări:
    -scopul are trei laturi: anticipativă (de proiect), intenţională şi acţional practică;
    -idealul este o relaţie între acţiunea socială şi acţiunea educaţională;
    -scopul are un grad mai mic de generalitate, este mult mai particular;
    -idealul are un grad înalt de generalitate.
         Deci, scopul are o determinare social- umană, există în acţiunea umană, prezintă secvenţe ale modelului de personalitate aşa cum se pot realiza în practica instructiv- educativă.

         Clasificarea scopurilor educaţiei (E. Geissler) poate fi realizată şi sub forma unor perechi opuse:
    a)scopuri materiale- scopuri formale. Scopurile materiale presupun asimilarea unor cunoştinţe din perspectivă sistemică, cunoştinţe ce pot fi uşor verificate, iar scopurile formale se referă la modelarea aptitudinilor şi cultivarea personalităţii fiind greu de manevrat;
    b)scopuri centrate pe conţinut şi scopuri centrate pe comportament. Scopurile centrate pe conţinut orientează educaţia spre conţinuturi definibile şi identificabile iar scopurile centrate pe comportament ghidează spre interiorizarea de către elev a acţiunilor ce devin expresive la nivelul comportamentului;
    c)scopul utilitare- scopuri nepragmatice. Scopurile utilitare presupun însuşirea unor deprinderi ce se cer în practică iar scopurile nepragmatice vizează conduitele libere de finalitate şi nu se cer în practică.
         Scopurile disciplinare sunt diferite de la o disciplină la alta, iar scopurile supradisciplinare sunt constant urmărite la toate disciplinele.

              Obiectivele educaţionale
        
         Reprezintă cele mai concrete ipostaze ale finalităţilor educaţionale şi arată tipul de schimbări pe care învăţământul vrea să- l realizeze. Obiectivele se referă la achiziţiile de încorporat, fiind redate în termeni de comportamente concrete, observabile, măsurabile. Analog diferenţierii ideal- scop vom realiza şi diferenţierea scop- obiectiv educaţional:
    - scopul se referă la evoluţii- schimbării mai extinse, din punct de vedere cognitiv, afectiv, comportamental; 
    - obiectivele educaţionale se  referă la achiziţii concrete, detectabile, observabile în mod direct.
         Obiectivele se deduc din scopuri şi poartă amprenta idealului existent la un moment dat.
         Deci, obiectivele sunt enunţuri cu caracter finalist şi care dau expresia intenţiei de a produce o schimbare în personalitatea elevului prin implicarea acestuia în procesul de predare- învăţare.
         Funcţiile obiectivelor:
    1. Reorganizarea procesului de învăţământ prin refacerea programelor, regândirea proiectelor didactic;
    2. Abordarea educaţiei din perspectiva obiectivelor, a rezultatelor, performanţelor anticipate şi nu din perspectiva scopului ca proiect;
    3. Elaborarea de noi mijloace de evaluare, care să măsoare ce şi- au propus cadrele didactice;
    4. Alegerea strategiilor didactice în funcţie de obiective;
    5. Facilitarea raportului de comunicare profesor- elev, elev- elev;
    6. Fundamentează proiectarea instruirii;
    7. Prin proiectarea instruirii, obiectivele determină designul instrucţional;
    8. Prin obiective se fundamentează „teoria” capacităţilor umane, deprinderea intelectuală, strategia cognitivă, informaţia verbală, deprinderea motorie, atitudinea, acestea fiind obiective performanţiale unde trebuie încadrate obiectivele operaţionale.
         Obiectivelor li s- au adus următoarele critici:
    - au depins de tradiţie, unde a predominat psihologia behavioristă au avut succes taxonomiile, iar unde a predominat experienţa psihologică, obiectivele operaţionale au întâmpinat rezistenţă;
    - specialiştii au acceptat greu obiectivele, pentru că au introdus o rigurozitate ce a înlăturat profesorilor preferinţa pentru a judeca şi aprecia rezultatele muncii educative.

              Taxonomia obiectivelor

         Se cunosc mai multe criterii de diferenţiere a obiectivelor.
         Astfel, după gradul de generalitate distingem:
    1.Idealul educaţional (modelul de personalitate ce trebuie format);
    2.Obiectivele generale legate de: idealul educaţional şi nivelul dezvoltării ştiinţei. Ca exemple oferim cultivarea creativităţii, policalificarea, adaptarea la real etc.
    3.Obiectivele intermediare în raport cu psihologia vârstelor dar şi în funcţie de structura profesiunilor.
    4.Obiectivele generale, intermediare şi concrete devin operaţionale în cadrul lecţiilor.
         În literatura pedagogică s-  au impus două modele reprezentative:
    a.Modelul morfologic ce ţine seama de formularea obiectivelor generale, de operaţiile mintale implicate în rezolvarea de probleme şi- n obţinerea performanţei;
    b.Modelul clasificării ierarhice propus de B.S. Bloom, cu două dimensiuni: de conţinut, având în vedere distincţia dintre comportamentele afective, cognitive, psihomotorii implicate în învăţare şi de diferenţiere  , ordonare a proceselor psihice implicate în învăţare.
       
      Sarcinile educaţiei din perspectiva paradigmei procesual organice

         Acţiunea educaţională este întreţinută în socioorganizarea unde activează individul, acţiune începută în familie. Educaţia are finalitate, finalitatea având trei dimensiuni care o fac posibilă: idealul educaţiei, scopurile agenţilor educogeni şi obiectivele.
         Idealul educaţiei reprezintă „ceea ce poate face educaţia pentru reproducerea socioorganizării, cumulând deopotrivă resursele socioorganizării şi ale oamenilor ce o alcătuiesc” (D. Popovici, 1999,p.65).
         Idealul educaţional aparţine idealului social, este parte a sa, fiind imaginea anticipativă globală a procesualităţii sociale în toate componentele sale (economică, politică, religioasă) precum şi asupra posibilităţilor oamenilor, mai precis a potenţelor  fiinţei umane. Interesant pare a fi observaţia în orizontul informaţional procesual- organic după care idealul educaţiei nu are nici o dimensiune socială, psihologică, pedagogică ci exprimă ceea ce stă în puterea educaţiei, ce se cere de la educaţie pentru ca socioorganizarea să se reproducă în aşa fel încât să se manifeste cât mai bine disponibilităţile  fiinţei umane.
         Astfel, emergenţa socioorganizărilor modifică succesive situaţia oamenilor şi evident şi conţinutul idealului social, ideal care este unic, dar pe fiecare treaptă istorică are o formulare ce corespunde disponibilităţilor pe care le oferă.
         Când în socioorganizare unii oameni se servesc de alţii pentru a- şi rezolva interesele, iar ierarhiile sociale sunt consolidate pentru a-i dezavantaja pe alţii , atunci oameni sunt unelte în mâna unora care conduc. În această situaţie, idealul educaţiei exercită presiuni asupra procesorilor de informaţii pentru a comanda anumite reacţii comportamentale ce întreţin starea socioorganizării, dar poate să apară un nou ideal care poziţionează omul cu rolul de a reproduce socioorganizarea. Deci, din punct de vedere procesual organice idealul educaţiei trebuie să arate ce poate face educaţia pentru a amplifica disponibilităţile posibilităţilor umane de procesare a informaţiilor până la un nivel satisfăcător.
         Prin urmare, idealul educaţiei este unic, dar se regăseşte în diferite momente ale socioorganizării şi evoluţiei omului.
         Idealul unei etape istorice (temporar) dirijează acţiunile educative desfăşurate de toţi agenţii educogeni pentru realizarea sau nerealizarea sa, iar idealul educaţiei fiind unic este netemporar.
         Scopul educaţiei exprimă ceea ce poate face orice agent educogen (familia, şcoala, armata etc) pentru a se îndeplinii idealul educativ al unei etape istorice. Scopul este dependent de calitatea agenţilor educogeni şi de specificul activităţii educative. În raportul ideal- temporar- scop pot apare următoarele situaţii:
    -scopurile pot fi compatibile cu idealul etapei istorice pentru ca agenţii educogeni însuşesc corect idealul şi au posibilităţi educaţionale necesare (resurse materiale, informaţionale, financiare);
    -în perioada de tranziţie, agenţii educogeni pot însuşi corect idealul dar mijloacele necesare pentru realizarea sa depăşesc posibilităţile agentului educogen, generându-se astfel un conflict între ceea ce trebuie făcut şi ceea ce se poate face cu caracter total sau parţial;
    -idealul nu este receptat corect, agenţii educogeni nu au posibilităţi de înţelegere care să- l recepteze corect, iar scopurile dau o altă direcţie de modificare a capacităţii umane de procesare a informaţiilor decât cea prescrisă de ideal;
    -idealul este receptat corect, dar agenţii educogeni formulează uneori alte scopuri educaţionale ce nu au legătură cu scopurile educaţionale solicitate de ideal.
         Deoarece scopul este relativ la fiecare agent educogen, el reprezintă contribuţia pe care agentul educogen o aduce la realizarea idealului etapei istorice (temporare).
         Transpunerea în fapt a scopului se realizează prin acţiuni educaţionale foarte diverse, de aceea sunt necesare structuri organizatorice şi forme de desfăşurare.
         Competenţa educaţională a agentului educogen arată ceea ce poate face un agent educogen faţă de alt agent educogen, iar ceea ce poate face şi cum poate face se regăseşte în capacităţile de procesare a informaţiilor.
         Obiectivele educaţiei leagă educatorul de cel educat fiind exprimate în termeni de achiziţii sau prin situaţii educative organizate. Obiectivele sunt formulări ce evidenţiază efectul posibil de evaluat, realizat asupra celui de educat.
         Din punct de vedere procesual organic sintagma operaţionalizarea obiectivelor   este un nonsens, deoarece formulările obiectivelor sunt ori operaţionale ori doar formulări (D. Popovici, Idem, p. 45). Obiectivele sunt de o mare diversitate dar au comun faptul că se referă la cum trebuie să fie capacitatea de procesare a celui de educat astfel încât actele sale comportamentale şi producţia ideatică să fie aşa cum trebuie de un anumit fel.
         Să revenim la operaţionalizarea obiectivelor considerată o falsă problemă: scopul se poate operaţionaliza şi prin operaţionalizare scopul se regăseşte prin obiective, adică se defalcă în acţiuni educative exprimate în termenii efectului urmărit de fiecare acţiune. Obiectivul se referă la rezultatul de atins de către cel educat şi nu la desfăşurarea procesului educativ.
         Un alt amendament adus pedagogiei tradiţionale este cel referitor la clasificarea obiectivelor. Cea mai cunoscută clasificare a obiectivelor a fost cea formulată de Bloom, completată de Krathwohl şi Harrow. Educatorul acţionează asupra a trei dimensiuni: cognitivă, afectivă, psihomotorie pe baza unor obiective construite pentru fiecare. Modelul procesual organic renunţă la psihic şi având în vedere structura şi funcţionalitatea procesorilor umani de informaţii, se deduc următoarele (D. Popovici op.cit. p.70):
    1.Obiectivele depind de :
    -posibilităţile funcţionale ale bioprocesorilor şi interpretorilor; de calitatea conlucrării dintre aceştia şi de specializarea interpretorilor precum şi de performanţele interpretorilor integratori;
    -intenţiile agentului educogen referitoare la efectul urmărit;
    -mijloacele pe care le are educatorul la dispoziţie;
    -limitele procesorilor umani la presiunile informaţionale din exterior;
    -omul este permanent implicat în reproducerea procesualităţii sociale, fiind produsul şi expresia particularităţilor socioorganizărilor înglobante, de aceea efectele nu sunt determinate doar de acţiuni educaţionale;
    -omul nu răspunde doar la influenţele informaţionale ci este şi produsul unor procese energetice de natură biotică şi socială;
    2. Obiectivele se construiesc numai dacă:
    -educatorul are o interpretare corectă a capacităţii umane de procesare a informaţiilor;
    -acţiunea educaţională se realizează doar prin anumite interpretări cadru;
    -agentul educogen ţine seama de interpretorii figurativi, verbali, armonici şi de performanţele funcţionale specifice după specializarea lor;
    3. Interpretările tradiţionale din psihologie:
    -nu pot formula obiective corecte, iar efectele sunt altele decât cele presupuse de obiective;
    -permit formularea obiectivelor în raport cu comportamentul uman şi nu cu funcţionalitatea procesorilor de informaţii, permanent se etichetează comportamentul ca fiind normal sau anormal şi nu se fac referiri la starea procesorilor de informaţii.
         Din cele menţionate, procesual organic, sarcinile educaţiei ar fi:
    -dezvoltarea disponibilităţilor momentane ale procesorilor de informaţii fiind raţiunea pentru care socioorganizarea întreţine acţiunea educativă;
    -sporirea posibilităţilor bioprocesorilor, aceste posibilităţi nefiind rigide ci transformabile sub presiuni ale altor bioprocesori şi ale mesajelor informaţionale din exterior (educaţia);
    -sporirea posibilităţilor interpretorilor, eliminându-se distincţia dintre conştient şi inconştient. Prin performanţele interpretorilor şi prin performanţele capacităţii umane de promovare  a informaţiilor se poate explica întreg comportamentul uman. Interpretorii se pot modifica sub presiunile bioprocesorilor, a informaţiilor exterioare, a propriilor procesări. Performanţele interpretative ale procesorilor sunt tot mai puţin dependente de informaţia dată şi de bioprocesori şi tot mai mult de informaţia exterioară. Interpretorii pot realiza procesări prin care se rezolvă situaţii- problema de trei genuri: constatării, evaluări, decizii. Educatorul poate formula obiective realizabile prin care să se dezvolte posibilităţile interpretative ale interpretorilor;
    -realizarea corelaţiilor benefice între bioprocesori şi interpretorii. Aceste corelaţii dintre cele două capacităţi de procesare a informaţiilor proprii omului se perfecţionează sub presiunea informaţiei din exterior adusă şi prin educaţie.
         Prin acţiunea educaţională se temperează rolul bioprocesării şi se accentuează forţa interpretorilor.
    -dezvoltarea potenţelor fiinţei umane, aspect dezvoltat într-un subcapitol viitor;
    -stimularea la agenţii educogeni a înţelegerii proceselor prin care copilul poate să devină adult.
         Concluzie. Obiectul de studiu al educaţiei este omul- în-existenţa- socială.

                   1.4 Educaţia şi postmodernitatea.
        
         În spaţiul educaţional, paradigma postmodernă este în constituire, iar şcoala contemporană funcţionează în spaţiul circumscris de paradigma modernităţii. Perspectiva postmodernităţii este susţinută de analizele şi dezvoltările teoretice, dar practica şcolară este dominată de paradigma modernităţii.
         Analizele apreciază că postmodernitatea, legitimată prin noi perspective şi soluţii în plan teoretic şi practic, răspunde unor schimbări ample din societatea contemporană. Unii autori consideră că orice demers ştiinţific autentic presupune o destructurare  a teoriilor până în acel moment şi dezvoltarea unora noi (K. Popper), astfel, postmodernitatea ar  instaura o „tradiţie a noului” (H. Rosenberg) fără a considera că postmodernitatea este demolatoare (E. Păun, 2002, p.14).
         Paradigma posmodernităţii în educaţie, prin propunerile de proiecte existenţiale şi educaţionale noi, reclamă evitarea entuziasmelor.
         În domeniul educaţional au fost identificate şi analizate cinci paradigme: relaţională, tehnologică, umanistă, interacţională şi inventivă, ele fiind obiectivarea altor paradigme socioculturale. Paradigma socioculturală exprimă relaţia şi influenţa dezvoltării societăţii asupra funcţionării organizaţiilor şi instituţiilor sociale.
         E. Păun precizează că „fiecare paradigmă se întemeiază pe un discurs ideologic specific, care se obiectivează într-un fundament filosofic al definirii, înţelegerii şi realizării educaţiei” (2002, p.15). Sintetic, fiecare ideologie se concretizează pe tărâmul educaţiei în următoarele concepţii ( Idem, p.15. 16):
    -„ ideologia romantică” în concepţie ereditaristă;
    -„ideologia culturalistă” e la baza empirismului filosofic şi a behaviorismului, iar consecinţele în planul practicii educaţionale au fost pedagogia obiectivelor, modelul skinerian al predării şi proiectării didactice;
    -„ideologia progresivistă” a fost obiectivată în cognitivismul şi funcţionalismul educaţional, iar prin epistemologia piagetiană s-a realizat o deplasare de la acţiunea de predare la cea de învăţare, de la profesor la elev. Fenomenele specifice economiei de piaţă au pătruns şi în spaţiul educaţional, configurându-se o nouă cultură a şcolii, cu efecte pozitive dar şi negative. Efectele pozitive sunt concretizate în încurajarea schimbării şi a progresului în educaţie. Logica de piaţă determină în câmpul educaţional: 
    -încurajarea concurenţei dintre şcoli şi opţiunea liberă  a părinţilor şi copiilor în alegerea şcolii, dar competiţia dintre şcoli devine adesea o competiţie între elevi. La noi în  ţară , şcolile competitive au devenit atractive  pentru elevi, dar prea rapid şi- au pierdut elanul, atracţia fiind susţinută de alte facilităţi ,  după cum precizează E. Păun;
    -manifestarea unui elitism excesiv, care contravine perspectivei asigurării egalităţii în educaţie. Treptat, se instaurează o „segregare şcolară” prin care se protejează elevii buni de ceilalţi elevi,  iar învăţarea şcolară se focalizează exclusiv pe reuşita la examene;
    -transmiterea în şcoală doar a cunoştinţelor considerate importante doar dacă sunt adecvate la piaţa muncii ignorând celelalte cunoştinţe care constituie cultura generală, filosofia, artele, ştiinţele pure;
    -generarea unui nou curriculum ascuns, care conduce la o socializare politică pozitivă (iniţiativa, autonomia, independenţa) dar şi la o socializare cu valori negative (oportunism, egoism, individualism, minciună etc.). În aceste condiţii, „şcoala pare a fi o piaţă de bunuri şcolare din care elevul trebuie să aleagă, devenind astfel un consumator de bunuri şcolare” (Ibidem p.16). „Logica de piaţă” la nivelul organizaţiei şcolare s-a concretizat şi în practicarea unui management care nu a ţinut seama de particularităţile şcolii ca organizaţie. Managementul economic este o sursă a managementului educaţional, dar cu consecinţe de cele mai multe ori negative. Astfel, în procesul de învăţământ şi la nivelul organizaţiei şcolare au fost preluate şi aplicate unele caracteristici ale procesului managerial (Mihuleac E.,1999, p. 167 – 176):
    -orientarea indivizilor într-o succesiune de acţiuni coordonate;
    -organizarea reglării sistemului în funcţie de situaţie;
    -adaptarea în funcţie de situaţie la mediu;
    -precizarea conţinutului social prin comunicare, participare, relaţionare;
    -manifestarea a trei aspecte: creaţia în legătură cu decizia, organizarea şi aspectul tehnic legate de realizarea obiectivelor;
    -parcurgerea unor etape în procesul managerial ca: faza previzionară  şi faza de evaluare, între ele se desfăşoară activitatea de planificare, decizie, organizare, coordonare, realizare şi îndrumare. 

         Din încercările de adoptare a modelului managerial economic în mediul şcolar au rezultat şi consecinţe negative:
    -trecerea s- a realizat în manieră neselectivă, de unde întârzieri sau chiar absenţa schimbării la nivelul şcoli;
    -„cosmetizarea de suprafaţă” concretizată în adoptarea unor terminologi aparţinătoarea practici manageriale economice ( E. Păun, 1999, p.141, 148);
         Practica educaţională în cadrul paradigmei moderne din educaţie se caracterizează prin unele caracteristici ce subliniază necesitatea situării în alte orizonturi informaţionale. Aceste caracteristici sunt prezente în modalităţile de selectare a informaţiilor de către profesor în actul predării, concentrate pe dimensiune instrumentală a procesului de învăţământ (obiective, proiectare didactică, tehnici de predare şi învăţare toate alese după criterii exclusiv de eficacitate). Lecţia actuală păstrează caracteristicile teoriei herbatiene, fără a se critica organizarea şi raţionalizarea actului didactic, ci mai ales rigiditatea, schematismul şi absenţa elevului în tot ceea ce se realizează. Trebuie subliniat ceea ce se sesizează zilnic la clasă: nu toate situaţiile pot fi supuse planificării şi organizării riguroase, deoarece există atât situaţii ritualizate (cadrul didactic având competenţele necesare pentru a le aborda şi soluţiona rapid) cât şi situaţii noi, neobişnuite (cu un anumit grad de risc şi incertitudine), fiind necesare competenţe noi.
         Relaţia cadru didactic-  elev este adesea considerată ca o relaţie de comunicare, prezenţa elevilor în actul didactic fiind episodică iar iniţiativa şi autonomia elevilor sunt rar dirijate şi valorizate de cadrul didactic.
         Subiectivitatea elevilor nu este interesantă pentru cadru didactic, logica didactică este cel mai frecvent o logică a controlului, profesorul având rolul dominant.
         Evaluarea riguros obiectivă este „firul roşu” al determinării performanţelor şi reuşitelor elevilor, obiectivul central fiind obţinerea excelenţei cognitive (E. Păun). Elevul nu învaţă pentru a reuşi, elevul învaţă să fie evaluat şi disimulează pentru a fi evaluat favorabil.
         Deci, şcoala modernă prin maniera sa de a sugera asimilarea valorilor de supunere şi de disciplină este asemănată cu  „instituţiile totale” (E. Gofman), şcoala de masă având astfel o logică a activităţii productive.

                   Paradigma postmodernă

         În domeniul educaţional paradigma postmodernă  are o mare atracţie, accentuând educaţia centrată pe persoană, sursa sa principală fiind psihologia umanistă (C. Rogers, A. Adler.).
         Caracteristicile esenţiale ale paradigmei postmodernităţii sunt cu referire la: dimensiunea subiectiv- afectivă a actului educaţional, reconsiderarea elevului ca actor în spaţiul educaţional, aflat într-un permanent proces de devenire, de construire a statutului şi rolurilor sale, de asimilare a competenţelor necesare acestei profesii. O contribuţie semnificativă o constituie analizele interpretative- referitoare la domeniul curriculum- ului, analize predominant sociologice şi antropologice. Astfel curriculum- ul nu este abordat în termenii analizei obiectivelor ci în termeni de cultură, pornind „de la analiza contextelor culturale unde se structurează şi se instituţionalizează curriculum- ul, abordare împărtăşită, între alţii, şi de J. Bruner. Teoria curriculum- ului trebuie integrată într-un spaţiu cultural, iar în perspectivă educaţională acest spaţiu este spaţiul clasei de elevi” (E. Păun, 2002, p.21). Analizele referitoare la curriculum au evidenţiat trei nivele sau tipuri ale acestuia: curriculum- ul formal sau prescris, curriculum- ul real/ realizat şi curriculum- ul ascuns. Vom reveni asupra nivelelor menţionate în capitolul următor.
         Prin urmare, postmodernitatea în educaţie se concretizează într-un model de abordare a activităţii de formare- dezvoltare a personalităţii, model aplicabil într-o etapă a teoriei pedagogice.
         Modelul menţionat are valoare de paradigmă, fiind condiţionat din punct de vedere istoric şi axiomatic (S. Cristea, 2004, p.3):
    -istoric, postmodernitatea în ştiinţele socioumane este o variantă a postmodernismului; iar în educaţie apare în cadrul etapei postparadigmatică atunci când se încearca rezolvarea conflictului celor două tendinţe de abordare a educaţiei psihologică şi sociologică;
    -axiomatic, postmodernitatea reanalizează sistemul de referinţă.
         În educaţie, raportul dintre cunoaştere şi experienţă, teorie şi practică, angajează analizarea relaţiilor dintre principalele acţiuni de instruire predare- învăţare- evaluare şi dezvoltarea lor individalizată în contexte şi situaţii psihosociale variate (S. Cristea, Idem, P. 4). Deci, educaţia postmodernă integrează teoria şi practica pedagogică, între teoria generală a educaţiei şi teoria generală a instruirii, tendinţă care în sens epistemologic şi metodologic se regăseşte la nivelul teoriei generale a curriculum- ului.
        Postmodernitatea în educaţie, ca etapă în evoluţia ştiinţelor pedagogice, valorifică modelul cultural prin (Steven Connor, 1999, p.342):
    -stabilizarea conceptelor pedagogice fundamentale în condiţiile mobilităţii intense  a informaţiei;
    -recunoaşterea diversităţii, variatelor interese pedagogice şi multitudinii opiniilor;
    -afirmarea direcţiilor majore de evoluţie a ştiinţelor pedagogice pe termen mediu şi lung din perspectiva proiectării curriculare a educaţiei (instruirii) în contextul educaţiei permanente, autoeducaţiei, valorificării maxime a educabilităţii.
         „Moartea pedagogiei” pedagogiei înseamnă de fapt ignorarea ei „dar nu poţi ignora pedagogia fără abandonarea rostului şi a finalităţilor învăţământului, iar ulterior, ale societăţii ca întreg” (E. Stan, 2004, p. 35), iar concepţia postmodernă despre lume permite „educatorilor să conceapă o cale de ieşire din confuzia învăţământului contemporan, care prea adesea este caracterizată de violenţă, birocraţie, stagnare curriculară, evaluare depersonalizată, conflict politic, criză economică, decăderea infrastructurii, oboseală emoţională, demoralizarea personalului şi lipsă de speranţă” (P. Slattery, 1995, p.20).
         Pedagogia postmodernă (E. Stan, Idem, p. 37), după G. A. Rosile şi D. Boje are următoarele caracteristici:
    1.este autoreflexivă, adică presupune o atitudine sceptică, prudentă în raport cu interacţiunea putere- cunoaştere. Oricare ar fi structura de putere, aceasta se consolidează şi se perpetuează printr-un control asupra surselor de cunoaştere, de aceea şcoala este cel mai vast instrument de administrare a cunoaşterii cu „binecuvântarea” şi în favoarea structurilor de putere (M. Foucault) şcoala perpetuează cunoaşterea de paradigmă iar pedagogia „este instrumentul de putere care configurează în sensuri multiple angajamentele, preconcepţiile orcărui individ care a trecut pragul şcolii” ( E. Stan, Idem, p. 38);
    2.este deconstructivistă, adică postmodernismul „negă metodologia ştiinţific experimentală de tip modern şi presupoziţiile fundamentale ale acesteia”, a fi postmodern şi a adăuga ceea ce- ţi aparţine presupune asumarea şi interiorizarea trăsăturilor menţionate;
    3.este decentrată, adică nu încurajează autoritatea  dominantă şi nici relaţiile obediente atunci când sunt realizate dintr-o perspectivă dezechilibrată a maturităţii/ imaturităţii. Pedagogia decentrată se referă la elevi („marginalii”) fără a desfiinţa autoritatea sau îndepărtarea profesorului;
    4.este nontotalitară şi nonuniversalistă, pedagogia postmodernă acceptând „relativismul” povestirilor locale şi „adevărurile parţiale”. Pericolul univesalizării vizează menţinerea sistemelor ierarhizate, dominatoare, fiind fundamentate pe alianţa putere- cunoaştere, iar formatarea şi încadrarea înseamnă distrugerea alterităţii şi a particularului;
    5.fii postmodern şi adaugă ce- ţi este propriu, aceasta e consecinţa celorlalte caracteristici. E. Stan sintetizează trei elemente la caracteristica de a fii postmodern (G. Binzagr; M. Manning, 1995, p. 265):
    -educaţia nu se mai referă la adaptarea eficientă a elevilor la realitate ci la a facilita şi a construi opţiuni pentru viitor;
    -se schimbă baza educaţiei, nu se mai caută certitudinea, cel mai bun răspuns, ci se impune o altă mentalitate, nu se pot cunoaşte toate răspunsurile, nu există totdeauna cel mai bun răspuns;
    -metoda educaţiei presupune explorarea, nu îndoctrinarea şi formatarea, fiecare individ „luminează o altă faţetă a realităţii, la fel de îndreptăţită ca toate celelalte faţete, orice ierarhizare fiind nejustificată”.
         Postmodernismul poate fi considerat ca un răspuns dat modernismului. Astfel, dacă modernitatea considera că ştiinţa ne duce pe calea progresului, postmodernismul punea la îndoială posibilităţile ştiinţei ca unică metodă de a accede la progres. Chiar dacă modernitatea a generat invenţii, tehnologii, postmodernismul pune întrebarea dacă într-adevăr vieţiile oamenilor au devenit mai bune prin tehnologiile şi invenţiile respective.
         Scepticismul postmodern poate fi descris prin următoarele repere (E. Stan, Idem, p.137):
    1.acceptarea pluralităţii valorilor, metodelor, sensurilor;
    2.identificarea semnificaţiilor  duble ale alternativelor;
    3.neincrederea în marile teorii ştiinţifice, în miturile religiilor, culturilor etc.;
    4.acceptarea adevărurilor multiple;
    5.acceptarea textelor ca fiind deschise unor interpretări multiple;
    6.”deconstruirea” textului pentru a sublinia că opoziţiile identificate nu sunt neapărat şi semnificative;
    7.identificarea acelor „voci absente”, a omisiunilor ce pot fi deliberate sau nu, dar ce pot fi importante.
         Chiar dacă modernitatea a însemnat un drum irezistibil către o „societate unică şi perfectă”, postmodernitatea reprezintă constatarea că „recompensa este imposibilă iar împlinirea orizontului satisfacţiei inaccesibilă”, iar sfârşitul iluziei unei societăţi drepte a determinat înlocuirea cetăţeanului cu individul şi dreptul acestuia la diferenţă. 
         Majoritatea sistemelor educaţionale au ilustrat o situaţie comună că „profesorul este modern, iar elevii sunt postmoderni” .
         O teorie postmodernă a motivaţiei subliniază necesitatea ca nu numai elevii dar şi profesorii să fie postmoderni. Elevii învaţă mai uşor când prezintă motivaţia internă de a învăţa, iar ca procedurii se menţionează (E. Stan, Idem, p.190, după B. Wilson):
    a.realizarea unui mediu al clasei atractiv, ca un mod de organizare al spaţiului care va încuraja un tip sau altul de comunicare. Se impune, de asemenea, o reflecţie care să vizeze tipul de organizare a umanităţii în viitor.
    b.modelarea, adică utilizarea comportamentului persoanelor admirate pentru a demonstra valorile şi comportamentele pe care cadrul didactic ar dori ca elevii să le achiziţioneze. Dacă profesorii nu mai sunt modelul cel mai „tare” în multe din sălile de curs atunci profesorul este un facilitator.
    c.strategiile intrucţionale pun accent pe activitatea în grup şi pe strategii de predare centrate pe elev, deoarece se construiesc pe nevoia de recunoaştere şi de afiliere;
    d.aşteptările profesorului determină elevii să se pregătească la un nivel concordant cu acestea. Elevii cu realizări înalte vor interacţiona mai frecvent şi la un nivel calitativ superior cu profesorul. Oricare atitudine a profesorului poate determina etchetări la elevii buni precum şi la elevii mediocri.
    e.feedback- ul ca factor de motivare, trebuie oferit numai în cazul acţiunilor dezirabile, iar cadrul didactic trebuie să delimiteze clar activitatea ce trebuie clar activitatea ce trebuie întărită şi să fie credibil. Deoarece lauda are ca efect îmbunătăţirea respectului de sine poate constituii fundamentul pentru o schimbare internă de durată. Motivaţia este strâns legată de principiile întăririi (un comportament este controlat de consecinţele sale). Pedepsele şi recompensele trebuie personalizate, pentru că ce-l recompensează pe un elev poate reprezenta o pedeapsă pentru altul.
    f.implicarea elevilor presupune trezirea interesului pentru sala de clasă, pentru cum arată sala şi pentru cum se desfăşoară acolo activităţile.
    g.creşterea gradului de aplicabilitate imediată a cunoştinţelor dobândite în şcoală implică profesorul în a răspunde la întrebările elevilor cu privire la aplicabilitatea cunoştinţelor dobândite în viaţa reală.
         Deci, scepticismul postmodern este rezervat cu privire la proiectul unei terorii a motivaţiei şi datorită faptului că are încredere în proiecte pe termen mediu şi lung.

                  1.5 Valorificarea potenţelor umane. Generalităţi.


         În acest subcapitol, vom face referiri la potenţele fiinţei umane, la ceea ce poate realiza educaţia dacă adoptăm explicaţia procesual- organică a omului.
         L. Culda (2004, p.287) cu privire la problematica susţinerii proceselor de creştere propune reconsiderarea premisele şi a obiectivelor strategice.
         Premisele de maximă generalitate sunt:
    -oamenii să interacţioneze în respect reciproc;
    -dirijarea corectă a proceselor formatoare permite înţelegerea şi valorificarea potenţelor în modalităţi ce nu afectează alţi oameni;
    -formarea oamenilor astfel încât la adolescenţă să poată să-şi controleze interioritatea, să conlucreze pentru binele fiecăruia, să acţioneze pentru întreţinerea organizaţiilor în stări funcţionale;
    -educaţia să fie centrată pe oameni din social.
         Adoptarea premizelor menţionate generează următoarele obiective strategice:
    -susţinerea proceselor formatoare prin acţiuni cuprinzătoare şi coerente;
    -acţiunile cuprinzătoare şi coerente necesită obiective adecvate nu disparate, cum ar fi :
·         evitarea devianţelor din procesele maturizante;
·        susţinerea proceselor socializante pentru ca la adolescenţă tinerii să interacţioneze constructiv pentru a- şi satisface necesităţile proprii şi necesităţile sociale;
·        dirijarea şi stimularea dezvoltării capacităţilor analitice pentru ca oamenii să nu mai realizeze erori de interpretare şi să depăşească interpretările empirice;
·        susţinerea proceselor prin care se constituie integrarea oamenilor astfel încât să beneficieze de integratori şcientizaţi.
         Pentru a se realiza cerinţele strategice, educatorii trebuie să înţeleagă rolul central al proceselor  ce dezvoltă sexualitatea omului         ( mascunilitatea şi feminitatea). Aceste procese au un rol esenţial în creştere  şi în orientarea proceselor  socializante .
         J.Piaget a fost primul psiholog care a arătat condiţiile trecerii de la procesări empirice la procesări analitice, iar prin educaţie se pot genera condiţiile ca tot mai mulţi oamenii să obţină capacitatea de interpretare prin care să se raporteze corect la propria existenţă socială . Maturizările şi procesele socializante numai  dacă sunt dirijate în modalităţi adecvate pot să evolueze în modalităţi ce valorifică potenţele omului.
         Vom prezenta devenirea sinelui în concepţia procesual-organică(L. Culda 2004 Op.cit p. 254, 280).
         Sinele biotic este expresia “ caracteristicilor rezultante” ce exprimă felul de a fii , de a se manifesta al organismului.
         Sinele omului  se poate exprima prin trăiri mai complicate, cuprinzând şi conştientizări, fiind o capacitate care întreţine specificitatea omului, potenţele sale.
         Sinele organismelor e o consecinţă a constituirii organizărilor biotice, iar sinele omului îşi are originea în caracteristicile speciei umane, caracteristici diferenţiate sexual dar  aceste caracteristici, pot fi difrenţiate atât de condiţiile biofizice de vieţuire cât şi de modificările intervenite  în procesul creşterii copilului.
         Implicarea interpretorilor în procesele biotice care produc maturizarea determină sinele omului să fie o rezultantă a conexiunilor dintre bioprocesori şi interpretori. Deci sinele rezultă din procesele ce întreţin interioritatea omului dar şi din interacţiunile pe care interioritatea le  face posibile.
         Dacă interpretorii sunt modificabili, atunci şi sinele este o rezultantă în devenire, o consecinţă a interacţiunilor omului cu alţii oameni şi cu mediul social şi mediul biofizic. L. Culda precizează că “sinele este capacitatea omului de a avea o anumită identitate, o modalitate de a fi care-l particularizează şi care se exprimă în manifestările sale, trebuie sesizat că sinele omului nu poate fi static, se modifică în funcţie de numeroase presiuni care se exercită asupra omului dar şi de posibilităţile sale de procesare” (Ibidem , p.256).
         Interpretorii prin funcţionarea lor, prin conexiunile dintre ei ajung la anumite grade de compatibilitate, de funcţionare.interpretorii au capacitatea de a genera interpretori- integratori. Integratorii nu pot fi statici, devenirea lor realizându-se în două modalităţi:
    -modificări  în integratorii deja constituiţi;
    -se pot genera succesiv în oricare om, mai multe genuri de integratori.
         L. Culda precizează că procesele maturizante susţinute de procesele socializante, generează integratorii primari , ulterior integratorii empirci. Pe măsură ce se autonomizează procesorii analitici, se constituie şi integratorii analitici. Atunci când oamenii sunt capabili să valorifice teoriile produse de interogarea ştiinţifică devin posibili integratorii şcientizaţi .
         Deci, componenta biotice satisface necesităţile interne în modalităţi similare altor specii dar cuprind şi posibilităţi de funcţionare ce fac posibili interpretorii, iar interpretorii transced modalităţile de procesare specifice organizărilor biotice şi întreţin conexiuni tot mai ample cu bioprocesorii.
         Organizările integratoare se delimitează în:
    a.organizarea integratoare primară;
    b.organizarea integratoare empirică;
    c.organizarea integratoare analitică;
    d.organizarea integratoare holistică.
    a) Organizarea integratoare primară, la om nu poate fi doar de natură biotică. Se produc primele socializări ce se referă la manifestările sociale, estetice, afective şi operaţionale. Concomitent se produce şi o primă capacitate de autoreglare cu componentă ce decurge din socializările conturate. Această componentă se numeşte integrator primar. Stările omului sunt expresii ale funcţionări integratorului primar . Integratorul primar determină sinele primar ca o consecinţă a măsuri în care organizările ce întreţin fiinţa umană(cele biotice şi cele interpretorii) susţin integratorul primar. Ca expresii ale sinelui primar se menţionează:
    - starea de sănătate;
    - capacitatea de mobilizare pentru depăşirea situaţiilor dificile.
         Integratorul primar poate bloca sau favoriza devenirea omului.
    b) Organizarea integratoare empirică exprimă noi posibilităţi prin care oamenii devin capabili să interacţioneze, să- şi asume şi să- şi atribuie roluri. Atribuirea şi asumarea de roluri în interacţiuni orientate spre satisfacerea unor necesităţi se realizează în modalităţi ce vizează reglări ale organizării integratoare primare dar şi ale organizării integratoare empirice. Această organizare integratoare empirică dă  coerenţă raporturilor dintre oameni în relaţiile lor concrete. Capacitatea integratoare, self- reglatoare corespunde organizării integratoare empirice şi se numeşte sinele empiric, ce este mai cuprinzătoar decât sinele primar, cuprinzându-l.
         Deci, integratorul empiric particularizează interacţiunile oamenilor facilitându-le sau împiedicândule.Ca expresii ale integratorului empiric se menţionează aspiraţiile, ambiţiile omului, autoritatea, ataşamentul în relaţiile dintre oameni, manifestările deviante în grup,  rapurturile de adversitate dintre aspiraţiile oamenilor etc. Altfel spus, comportamentul social al omului exprimă posibilităţile de reglare ale integratorului empiric.
         Când integratorul empiric nu e suficient conturat sau e conturat în modalităţii neadecvate sinele empiric nu e coerent, consecvent în satisfacerea necesităţilor de convieţuire. Dereglarea integratorului empiric are presiuni negative asupra integratorului primar, a bioprocesorilor şi interptretorilor biofuncţionali.
    c) Organizarea integratoare analitică. În organizarea integratoare empirică, prin reconsiderării datorate interacţiunilor operaţiilor empirice, apar interpretării analitice tot mai complicate şi apoi interpretări analitice ce se detaşează de procesările empirice, fiind procesări transempirice. Aceste procesări analitice apar sub presiuni care solicită explicarea unor situaţii receptate empiric dar nu pot fi soluţionate prin procesare empirică. A treia organizare integratoare este analitică , iar capacitatea integratoare corespunzătoare se numeşte sinele analitic. Integratorii analitici permit: explicaţiile ce treptat pot deveni tot mai cuprinzătoare, posibile intervenţii ameliorative în capacitatea de procesare empirică şi biotică şi respectiv mai pot intervenii în integratorii de tip primar şi de tip empiric.
         Limitele sinelui analitic sunt şi limite ale proceselor şi ale altor nivele integratoare.
    d)Organizarea integratoare scientizată se desprinde din organizarea anterioară şi foloseşte modalităţi ştiinţifice de interogare a existenţilor. Această organizare integratoare scientizate determină ca oamenii să se organizeze şi să interacţioneze în modalităţi noi. Oamenii dispun acum de o capacitate integratoare scientizată denumită sinele scientizat. Acest sine dacă e constituit suficient de consistent poate controla celelalte niveluri integratoare iar dacă nu, atunci e influenţat de presiunile nivelurilor respective.
         Organizările integratoare menţionate valorifică posibilităţile oamenilor de a se cupla prin analizatori la mediu, şi amplifică, oferă posibilităţi mai mari de a se adapta la mediu, la anumite aspecte inaccesibile prin analizatori.
         O ultimă organizare integratoare este cea holistică, fiind de maxima cuprindere. Se are în vedere deschiderea biotică a fiinţei umane spre sursele info- energetice din univers. Sinele holistic se manifestă atunci când oamenii îşi dezvoltă potenţele câmpurilor şi meridianelor. Sinele holistic dacă devine dominant poate influenţa toate posibilităţile de reglare ale celorlalte niveluri de integrare şi pot orienta manifestările oamenilor şi „să inducă în om o moralitate care decurge din profunda înţelegere a potenţelor fiinţei umane” (Idem p. 263).
         Prin urmare, omul devine posibil prin crearea integratorului primar şi a celui empiric, dar depăşeşte limitele procesării empirice prin crearea interpretărilor analitice îndeosebi a integratorilor analitici. Integratorii analitici permit analizele de tip teoretic.
         Implicarea omului în propria devenire oferă oamenilor posibilitatea de a depăşi stadiul procesării primare şi empirice. Considerăm că menirea educaţiei este de al ajuta pe om să se implice în propria devenire. Diferenţele dintre oameni rezidă în lungimea lanţului de integratori şi prin caracteristicile integratorilor constituiţi, iar minima condiţie a fiinţei umane, a sinelui este dată de conexiunile dintre integratorul primar şi integratorul empiric (fig. Nr. 1):

 

    Capacitatea integratoare                                 Capacitatea integratoare

                primară                                                         empirică
 

                                       
 

                                       Capacitatea integratoare
analitică
   



 

                                         Capacitatea integratoare
 scientizată



Fig.nr. 1. Schema capacităţii integratoare
Sursa L. Culda, Potenţele fiinţei umane, Ed Licorna, 2004 p.263.
         Conştiinţa sinelui sau „conştiinţa despre sine” dă omului posibilitatea de a interveni în interioritatea sa şi să ofere un sens evoluţiilor interioare pentru valorificarea potenţelor sale.
         Iniţial, conştiinţa de sine este o exprimare a unor trăiri prin care  omul află  ceva despre ele (percepe, receptează). Rezultă astfel că aspectele sunt conştientizate şi pot fi folosite în alte procesări deliberate, să fie corelate cu alte date percepute, să se realizeze judecăţi şi raţionamente, de aceea conştiinţa sinelui nu se reduce la conştientizării diparate. Când apar capacităţile analitice, conştientizările pot deveni obiectul unor analize deliberate, sistematice, adică omul are conturate competenţele cognitive autonome, competenţe care în evoluţia lor pot interoga şi conştiinţa de sine şi sinele omului.
         Aşadar, conştientizările  :
    -sunt posibile pentru că interpretorii au capacitatea de a le genera, ei procesează informaţiile astfel încât să apară „luări de cunoştinţă”. Aşa sunt posibile manifestările voluntare, dar şi manifestările ce permit analize, proiectări, evaluări ale proiectelor;
    -se mai referă şi la aspecte din interioritatea omului, despre propria fiinţare, atât despre funcţionarea organismului cât şi despre dereglările produse în interioritate.
         Procesual-organic, „conştiinţa despre sine se referă la interpretările pe care un om le poate da sinelui său,  ca întreg considerat procesualitate, nu doar proceselor din interior ce- l susţin sau care îl afectează” (L. Culda, Idem, p.266). Treptat, conştiinţa sinelui are şi aprecieri despre sine şi se fixează prin reprezentările şi imaginile care se conturează în interpretori. Formarea reprezentărilor şi a interpretărilor despre sine se vor stabiliza şi vor interveni în reglarea manifestărilor oamenilor. Schematic, cele expuse se prezintă astfel, (vezi fig. nr. 2):

         „sinele à conştientizări ale unor caracteristici à fixarea conştientizărilor prin reprezentări à dacă reprezentările nu sunt infirmate  de manifestările ulterior se conturează imagini à dacă reprezentările sunt infirmate, ele se modifică à presiuni întru modificarea sinelui à noi conştientizări à
Fig. nr. 2. Schema fluxurilor interpretărilor
Sursa: L. Culda, 2004, p. 267
         Modalităţile de conştientizare a sinelui se reorganizează permanent datorită emergenţei integratorilor:
    -integratorul biotic este influenţat de procesele maturizante, de starea acestora, de stadiul atins, fiind o rezultantă a tuturor genurilor de procese ce întreţin organismul. Integratorul biotic exprimă starea generală a organismului. De asemenea, integratorul biotic este rezultatul evoluţiilor din cele 4 dimensiuni ale maturizării (sexuale, afective, estetice, operaţionale);
    -integratorul empiric realizează modalităţi empirice de conştiintizare a sinelui, ce pot fi reorganizate sub influenţa integratorului analitic care receptează şi din zonele tot mai largi de existenţă;
    -integratorul ştiinţific prin procesările ce le realizează poate schimba radical situaţia oamenilor, cu cât există posibilităţi mai mari de raportare la fiinţarea omului, cu atât modalităţile anterioare de evaluare a sinelui sunt marginalizate.
         L. Culda ( Idem, p. 270) delimitează între modalităţi interpretative situate în stadiul preparadigmatic şi stadiul paradigmatic, iar „conştientizările despre sine devin posibile după constituirea explicaţiei paradigmatice a fiinţării sociale, se modifică radical, deoarece explicaţia paradigmatică a oamenilor diferă de explicaţiile ştiinţifice posibile în perioada preparadigmatică”.
         Situarea pe poziţiile procesual- organice ne permite următoarea observaţie: în majoritatea organizărilor sociale, socializarea oamenilor se realizează în modalităţi ce nu susţin sistematic formarea integratorilor analitici, iar socializările se opresc la integratorii empirici constituiţi în modalităţi diferite şi cu proprietăţi care afectează oamenii, raporturile dintre ei şi posibilităţile de a realiza interacţiunile. În această situaţie, funcţionalitatea integratorilor primari e afectată puternic şi nu se pot realiza presiuni pozitive asupra interogatorilor empirici.
         O altă observaţie ar fi aceea că procesele educaţionale au în vedere aspecte diparate din procesele socializante, fructificând doar anumite rezultate ale unor teorii. Concepţiile de educare- publică, apreciază L. Culda:
    -nu au  anumită teorie cadru despre om şi despre procesele socializante.
    -nu există studii prin care să se raporteze critic la fundamentarea concepţiilor de educare pentru a exista alternative funcţionale;
    -în valorificarea potenţelor oamenilor nu s- a interpretat corect implicarea proceselor socializante în evoluţiile bioprocesorilor (în procesele maturizante);
    -premisele psihologice nu permit distingerea între procesarea informaţiilor realizată de organism (bioprocesare) şi procesarea posibilă prin socializare realizată de interpretori.
         Astfel, valorificarea potenţelor oamenilor nu s- a realizat deoarece:
·        integratorii empirici nu beneficiază de intervenţii socializante pertinente;
·         puţini oameni dispun de integratori analitici;
·         integratorii analitici scientizaţi se constituie cu dificultate;
·        integratorii primari se constituie de la sine  dar nu au o susţinere competentă cât timp nu sunt identificaţi şi nu dispun de o interpretare satisfăcătoare a proceselor ce intervin în  constituirea lor.
         Am  considerat interesantă prezentarea punctului de vedere procesual- organic referitor la dezvoltarea potenţelor  umane.
         Educatorii în genere toţi agenţii educogeni, dacă se situează în cadrul orizontului informaţional procesual- organic, dacă asimilează teoria procesual- organică atunci pot să realizeze  acţiuni educative pertinente. Educaţia priveşte astfel totalitatea intervenţiilor realizate de educatori pentru a se realiza maturizări normale (nu  deviante) pe toate nivelurile: sexual, afectiv, estetic, operaţional. Orientarea acţiunilor educative asupra emergenţei integratorilor determină crearea, formarea sinelui biotic, empiric, analitic, scientizat şi holistic (cazul fericit).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Etichete

Persoane interesate

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *