FORMELE EDUCAŢIEI ca fenomen social:
EDUCAŢIA FORMALĂ are
un caracter organizat, sistematizat, instituționalizat și constituie o perioadă
de formare intensiva, identificându-se cu educația școlară. Se
desfășoară după un program stabilit și, în perspectivă, urmărește obiective
instructiv-educative pe termen lung, mediu și scurt. Este realizată de
profesioniști în domeniu și are cel mai înalt grad de intensivitate, provocând
schimbări profunde în personalitatea celor educați.
EDUCAŢIA NONFORMALĂ privește activitățile
educative ce se desfășoară în alte instituții specializate, dar care au un
caracter mai puțin riguros și care favorizează o mai mare libertate de
manifestare și de opțiune a individului.
Educația
nonformală prezintă mai multe caracteristici:
-
este
instituționalizată, dar auxiliară educației școlare (formale), completând-o și
dezvoltând-o pe aceasta;
-
realizează
o mai largă adecvare la interese, aptitudini, trebuințe psihologice ale
educabililor;
-
constituie
un mijloc esențial pentru utilizarea benefică a timpului liber.
Cadrul instituționalizat al educației
nonformale este reprezentat de ansamblul instituțiilor de cultură: biblioteci,
muzee, teatre, cinematografe etc.
EDUCAŢIA INFORMALĂ este constituită din ansamblul influențelor exerciate spontan sau
premeditat, intenționat sau neintenționat asupra individului. Ea se manifestă
ca expresie a mediului de viață, a ambianței microsociale în care trăiește
individul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu