Etimologic, termenul „pedagogie” provine din cuvintele greceşti pais,
paidos(copil) şi agoge(acţiunea
de a conduce), din combinarea celor două concepte se obţine paidagogus, desemnându-se persoana care
conducea copilul la şcoală. În timp, termenul de pedagogie desemna ansamblul
preocupărilor cu privire la problematica fenomenelor educaţionale.
Pedagogia ca ştiinţa, se consideră că
a parcurs două etape principale (V. Chiş, C. Stan, 2004):
a)
reflectarea în conştiinţa comună a oamenilor
(totalitatea creşterilor empirice, ocazionale cu privire la realizarea
instrucţiei şi educaţiei);
b)
analizarea ştiinţifică a fenomenului educaţional, a
constatărilor empirice acumulate(din secolul XVII s- au remarcat preocupările
sistematice pentru organizarea şi realizarea practică a educaţiei, prin
apariţia unor teorii pedagogice).
La
noi în ţară conceptul s- a impus în secolul
al -XVIII, de către Iosif Moesiodax în „ Tratatul despre educaţia
copiilor sau pedagogia”, unde afirma că „……pedagogia este o metodă care îndrumă
moravurile copiilor despre virtuţii şi le pregăteşte sufletul spre dragostea
faţă de însuşirea învăţăturilor” ( Cf. Joiţa E, 1999).
Ca ştiinţă a educaţiei, pedagogia
studiază şi analizează organizarea şi structura situaţiilor educaţiei pentru
identificarea posibilităţilor concrete de valorificare la maxim a
potenţialului acestora în vederea
modelării pozitive în timp a omului.
Caracterul ştiinţific al
pedagogiei
Ştiinţa este un corp de teorii şi legi cu valoare explicativă pentru un
anumit domeniu al realităţii. O ştiinţă, pentru a avea statutul de ştiinţă
trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
-
un domeniu propriu de cercetare, adică un obiect de
studiu specific;
-
o metodologie adecvată, mijloace anume de studiere a
domeniului;
-
un limbaj specific, constituent pentru a descrie
domeniul de realitate;
-
identificarea şi clasificarea legietăţilor ce
guvernează domeniul de realitate receptiv;
-
formularea pe baza legilor descoperite, a constatărilor
teoretice explicative anumite predicţii despre evoluţia fenomenelor supuse
cercetării.
V.
Chiş, C. Stan (2004), sintetizează
constatării despre pedagogie ca ştiinţă:
-
conturarea unui obiect de interogaţie- fenomenul
educativ şi implicaţiile sale asupra dezvoltării personalităţii umane;
-
regularităţile din sfera fenomenului educaţional au
permis formularea unor legii (principii pedagogice);
-
rezultatele cercetării din fenomenul educaţiei se
regăsesc sub denumirea de teorii;
-
pedagogia este o ştiinţă descriptivă , teorie normativă
şi realizare practică.
Interdisciplinaritatea pedagogiei
Complexitatea fenomenului educaţional, diversitatea sarcinilor şi a
provocărilor la care pedagogia contemporană a fost nevoită să răspundă, au
determinat necesitatea consolidării
caracterului interdisciplinar. Raporturile de interdisciplinaritate ale
pedagogiei cu alte ştiinţe sunt:
-
relaţia pedagogie- biologie (necesitatea studierii
naturii organice a dezvoltării psihice şi a bazelor neuro- fiziologice a vieţii
psihice, a influenţelor educative asupra dezvoltării morfofiziologice .);
-
relaţia pedagogie- psihologie (necesitatea cunoaşterii
personalităţii umane);
-
relaţia pedagogie- sociologie ( acţiunea educativă este
socială);
-
relaţia pedagogie- logică (structurarea adecvată a
limbajului pedagogic);
-
relaţia pedagogie- filozofie (dimensiunea sistemică,
integratoare a acţiunii educaţionale).
Caracterul interdisciplinar al pedagogiei şi constituirea pedagogiei
într- un sistem de ştiinţe ale educaţiei conduc la corelarea teoriei pedagogice
cu direcţiile de dezvoltare socială al comunităţii şi cu aspiraţiile celor ce
educă.
Studierea evoluţiei pedagogiei în raport cu alte ştiinţe sociale,
delimitează două linii de evoluţie (D. Popovici , 2003, p.8,9):
a)
curentul individualist;
b)
curentul sociologic.
a)
Curentul
individualist a generat pedagogia clasică individualistă cu deschiderea
realizată de J.J. Rousseau, continuată de Pestalozzi, Herbart. Pentru
orientarea în discuţie educaţia nu e o funcţie socială ci o funcţie naturală,
de dezvoltare liberă a omului, legătura dintre pedagogie şi psihologie fiind
subînţeleasă. Omul nu este doar o fiinţă bio- psihică dar şi una bio- psiho-
socială, iar acest fapt a clătinat curentul individualist, mai ales când a
apărut sociologia ca ştiinţă.
b)
Curentul
sociologic, sociologismul consideră societatea ca beneficiind de primat
funcţional, adică individul depinde de societate nu invers. Studierea
sociologică a educaţiei a devenit o preocupare ştiinţifică iar sociologia educaţiei a devenit astfel o
ştiinţă consolidată. Obiectul sociologiei educaţiei îl constituie relaţiile
dintre o societate (ca întreg) şi educaţie (fapt social). Educaţia ca obiect de
studiu al sociologiei cuprinde: macroeducaţia (educaţia la nivel global-
politica educaţională, strategia educaţională, funcţionarea proceselor
educative, educaţia permanentă) şi microeducaţie (educaţia la nivelul
instituţiilor, clasei de elevi etc).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu