Scopul cursului: asimilarea principalelor repere teoretice pe care le implică abordarea problematicii procesului de învăţământ .
Obiective operaţionale:
După parcurgerea unităţii de
curs, studenţii vor fi capabili:
să indice diferenţe între didactica generală şi didacticile speciale.
să determine poziţia şi funcţia procesului de
învăţământ în cadrul instituţiei şcolare.
să precizeze componentele procesului de
învăţământ.
să argumenteze principalele accepţii ale
predării.
să prezinte învăţarea şcolară ca proces, ca
produs şi în funcţie de diverşi factori.
Conţinuturi fundamentale:
Didactica - teorie generală a procesului de învăţământ. Delimitări
conceptuale. Etape esenţiale în evoluţia
didacticii; didactica generală şi didacticile speciale sau metodocile; legături ale didacticii cu alte ştiinţe.
Procesul de învăţământ - cadrul de realizare al instruirii.
Definiţie, elemente componente, caracteristici generale.
Procesul de învăţământ ca proces de predare, învăţare, evaluare.
Predarea – definiţie, caracterizare, modele ale predării, stiluri de predare;
învăţarea – definiţie, caracterizare, stiluri de învăţare ale elevilor.
Cuvinte
cheie: teoria instruirii, didactică generală, didactici speciale, proces de
învăţământ, predare, învăţare, evaluare.
Didactica - teorie generală a
procesului de învăţământ
Delimitări conceptuale:
Teoria instruirii „ este o subteorie
despre educaţie” care defineşte conceptele de bază ale didacticii generale:
procesul de învăţământ: obiectivele pedagogice, conţinutul învăţământului,
metodologia didactică, evaluarea didactică, proiectarea pedagogică/ a
procesului de învăţământ. (Noveanu, E. în Didactica, coordonator,
Salade, D.)
Dacă
pedagogia este ştiinţa care are ca obiect de studiu educaţia sau fenomenul
educaţional, didactica este una dintre principalele ramuri ale
ştiinţelor pedagogice care are ca obiect de studiu procesul de învăţământ.
Etimologie:
temenul de didactică provine din grecescul didaskein care înseamnă a
învăţa; didasko- învăţare, didactikos- instruire, instrucţie, didaktike- arta
învăţării (Dicţionar de pedagogie, EDP, Bucureşti,1979, p.106).
Termenul s-a
generalizat odata cu publicarea lucrării lui
J. A. Komensky (Comenius) (1592 –1670)
Didactica Magna ( Marea didactică ) - cu subtitlul “Omnes omnia
docendi artificium” - ştiinţa sau arta de a-i învăţa pe toţi totul.
De la Comenius didactica este ştiinţa organizării şi desfăşurării instrucţiei
şi educaţiei în şcoală. Astăzi termenul
a cunoscut extinderi asupra problematicilor abordate.
Didactica este „ştiinţa dar şi arta (în
sens de măiestrie didactică) conceperii, organizării şi desfăşurării cu succes
a procesului de învăţământ sau a predării–învăţării eficiente”(I. Bontaş,1995, Pedagogie,
Editura All, Bucureşti, p.86) şi este una dintre disciplinele fundamentale, de
o importanţă majoră pentru formarea iniţială şi continuă a cadrelor
didactice.
Didactica
generală, în calitatea sa de ştiinţă pedagogică fundamentală, poate fi definită
ca teorie a instruirii sau a procesului de învăţământ. (Sorin Cristea, Dicţionar
de termeni pedagogici, EDP, Bucureşti, p.106)
În opinia autorului Sorin Cristea, „teoria generală a instruirii / didactica
generală dezvoltată, din perspectiva paradigmei curriculumului – are ca obiect
definirea şi analiza conceptelor fundamentale ale instruirii (instruire, proces
de învăţământ, principii, forme de organizare;obiective, conţinuturi,
metodologie, evaluare; predare-învăţare-evaluare; proiectarea activităţilor de
instruire/ educaţie).” (Sorin Cristea (coord), 2006, Curriculum pedagogic -
pentru formarea personalului didactic, E.D.P. RA. , Bucureşti, p.
20).
Etape esenţiale în
evoluţia didacticii
Literatura de specialitate
prezintă trei etape în evoluţia didacticii:
etapa didacticii tradiţionale –
secolele XVII - XIX – este o
didactică de tip magistrocentrist – unde accentul se punea pe
activitatea de predare; sursa principală de cunoaştere era percepţia şi se
constata o dirijare autoritară a învăţării.
etapa didacticii moderne - sfârşitul secol. XIX –prima jumătate a sec.
XX- este o didactică de tip psihocentrist sau sociocentrist – accentul se punea
pe activităţile de predare-învăţare, sursa principală a cunoaşterii era
acţiunea determinată psihologic (curentul psihocentrist) sau social (curentul
sociocentrist); se constata o dirijare psihologică sau socială a
învăţării.
etapa didacticii postmoderne – a
doua jumătate a sec. XX – de tip curricular – accent pe activitatea de predare-
învăţare-evaluare; sursa principală a
cunoaşterii: acţiunea determinată psihosocial, interiorizată deplin prin
startegii adecvate. (vezi S. Cristea, Dicţionarul de termeni pedagogici,
EDP, Bucureşti, p. 106).
Didactica îndeplineşte două funcţii
principale (ibidem. p.107):
o funcţie normativă care
stabileşte dimensiunea funcţională – structurală- operaţională a activităţii de
predare- învăţare – evaluare, şi
o funcţie prescriptivă ce
stabileşte „condiţiile ierarhice” ale activităţii de predare –învăţare-evaluare
(obiectivele- conţinutul- metodele – evaluarea) şi posibilităţile tehnologice
de proiectare şi de realizare a acestora în sens tradiţional –modern-
postmodern (curricular).
Dicţionarul
enciclopedic de educaţie şi formare 2005 (Dictionnaire encyclopedique de l`
éducation et de la formation 2005,RETZ,
Paris) prezintă două tipuri de didactică: o didactică normativă
şi una critică - prospectivă (adică centrată pe cercetare şi orientată
pe dezvoltarea curriculară).
Dintre cei
care, alături de J.A.Comenius, au avut contribuţii semnificative în domeniul
didacticii amintim pe J. H. Pestalozzi
(Elveţia), F. Diesterweg şi J. F. Herbart (Germania); Ed. Thorndike şi J. Dewey
(SUA) etc. iar la noi: Ion Creangă, C. Dumitrescu- Iaşi, G.G. Antonescu,
Stanciu Stoian, Ştefan Bârsănescu şi alţii.
Didacticile
speciale sau metodicile
Trebuie să
precizăm că didactica generală prezintă cadrul general de abordare a
problematicilor procesului de
învăţământ, iar particularizările pe
diferite discipline (exemplu matematică, fizică, chimie, limbă şi literatură
română, engleză, franceză, istorie, geografie, filozofie etc. ) se realizează
la nivelul didacticilor speciale sau metodicilor. Aşadar, facem distincţia
între didactica generală şi didacticile speciale, menţionând că didacticile
speciale se centrează pe date concrete ale
activităţilor de predare– învăţare-evaluare specifice diferitelor discipline: didactica
limbii şi literaturii române, didactica geografiei, didactica fizicii,
didactica educaţiei fizice etc.
Subliniem însă
ideea că între didactica generală şi didacticile specifice există raporturi de
complementaritate şi interdependenţă.
Procesul de
învăţământ cadru de realizare a instruirii
Procesul
de învăţământ reprezintă „principalul subsistem al sistemului de
învăţământ, în cadrul căruia are loc activitatea de instruire organizată
conform obiectivelor educaţiei care orientează formarea-dezvoltarea
personalităţii elevului-studentului.” ( S. Cristea, 2004, Studii de pedagogie
generală, EDP, Bucureşti, p.38 )
O altă definiţie precizează că procesul de învăţământ
este ansamblul acţiunilor de organizare, planificare, conduse şi evaluate
sistematic în cadrul instituţional specializat , pe baza unor documente
(planuri, programe), a unui sistem taxonomic al scopurilor şi obiectivelor,
pentru instruirea şi eucarea copilului, tânărului, adultului. (Elena Macavei,
Pedagogie, EDP, Bucureşti, 1997)
Conform
autorului Ioan Negreţ, procesul de
învăţământ poate fi definit ca un ansamblu de elemente (obiective,
conţinuturi, resurse umane, materiale, strategii de instruire, forme de
organizare, tehnici de evaluare, relaţii interpersonale şi de grup, rezultate)
care interacţionează în cadrul unei activităţi complexe, desfăşurate în mod
organizat şi sistematic, pentru realizarea unor finalităţi dinainte stabilite.
La
baza procesului de învăţământ stă activitatea instructiv-educativă, deci o
activitate de cunoaştere şi asimilare a unui sistem de valori, stabilit prin
documente oficiale cu caracter obligatoriu (planuri de învăţământ şi programele
analitice). Cunoaşterea didactică are caracter ştiinţific şi se caracterizează
prin activităţi de predare - învăţare, însoţite de evaluări sistematice ca
premise pentru reglarea şi optimizarea procesului instructiv-educativ, care
poate fi privit ca un sistem cu autoreglare. (coord Ioan Jinga, Elena Istrate,
Manual de pedagogie, Editura All, 1998, p.183)
Elementele
componente ale procesului de învăţământ sunt:
obiectivele educative urmărite.
conţinutul
cei doi actori ai actului educativ–
profesorul şi elevii sau clasa de elevi
principiile didactice care asigură normativitatea
activităţii didactice.
procesele de predare- învăţare.
metodele şi procedeele utilizate.
resursele materiale – materiale
didactice, mijloace de învăţământ etc.
formele de organizare a activităţii
(colective, pe microgrupuri, individuale etc.).
relaţii interumane- profesor-elevi,
elevi-elevi.
timpul şcolar.
mediul fizic şcolar (arhitectură, dotare etc).
evaluarea rezultatelor.
conexiunea inversă.
contextul (mediul din exteriorul
şcolii).
rezultatele şi nivelul de educaţie.
Toate
aceate elemente sunt în strânsă interdependenţă şi „de fiecare dată, cu fiecare
nou proces de învăţământ, componentele amintite intră într-o nouă configuraţie,
alcătuiesc o structură complexă, modificată, adecvată atingerii obiectivelor
prestabilite.(ibidem)
Structura
procesului de învăţământ (S. Cristea, Studii de pedagogie
generală, pp.38-39) poate fi analizată din mai multe perspective:
din perspectiva nivelurilor de organizare, structura
procesului reflectă structura de bază a sistemului de învăţământ. Sunt evidente
astfel anumite: cicluri curriculare, trepte curriculare, niveluri curriculare-
funcţionale într-o manieră generală şi specifică în cadrul fiecărui sistem de
învăţământ.
din perspectiva activităţilor didactice/educative,
organizate la nivelul dimensiunii concrete a procesului de învăţământ,
structura acestuia presupune corelaţia funcţională dintre profesor şi elev,
realizabilă prin intermediul mesajului pedagogic (receptat în condiţiile unui
repertoriu comun între profesor şi elev), reglabilă – autoreglabilă prin
mecanismele de conexiune inversă elaborate permanent de profesor.
din perspectiva acţiunilor angajate în cadrul
activităţii didactice (dimensiunea concretă a procesului de
învăţământ) structura procesului de învăţământ vizează: predarea- învăţarea
– evaluarea; abordarea acestora, consacrată în istoria didacticii, poate fi
tradiţională/premodernă ( accent pe acţiunea de predare), modernă (accent pe
acţiunea de predare- învăţare), postmodernă/ curriculară (accent pe corelaţia
predare-învăţare-evaluare, cu integrarea deplină a evaluării la nivel de
evaluare continuă, formativă).
din perspectiva componenetelor de bază împlicate
în proiectare, structura procesului de învăţământ include, pe de o
parte, obiectivele – conţinutul-metodologia –evaluarea, iar pe de altă parte
modurile (formele) de organizare şi realizare a activităţilor didactice/educative
(învăţământ: frontal, pe grupe – individual; lecţia, activitatea de laborator,
ora de dirigenţie, excursia didactică, cercul de specialitate etc.
Caracterizarea
generală a procesului de învăţământ:
Profesorul Mihai
Stanciu precizează o serie de trăsături caracteristice ale procesului de
învăţământ:
Caracterul
formativ are în vedere valorizarea potenţialului individului (intelectual
şi fizic), din perspectiva “răsturnării triadei clasice a obiectivelor”
(G.Văideanu) pe care evoluţia societăţii contemporane a impus-o.
Caracterul
informativ indică rolul procesului de învăţământ în transmiterea unui
conţinut de cunoştinţe esenţiale, cu efecte în planul formării elevilor.
Caracterul
logic, raţional rezultă din
considerarea logicii ca ştiinţă a educaţiei, implică organic în proiectarea şi
desfăşurarea procesului de învăţământ.
Caracterul
normativ al procesului de învăţământ presupune că el nu se poate desfăşura
la întâmplare, ci pe baza unor principii, norme, reguli ale unei acţiuni
eficiente (ale unui “lucru bine făcut”).
Caracterul
sistemic constituie o perspectivă importantă de abordare a structurii şi
funcţionalităţii procesului de învăţămînt şi are în vedere interdependenţa
subsistemelor care îl compun în explicarea funcţionării sale eficiente.
Procesul de învăţământ are drept
funcţii principale predarea-învăţarea şi
evaluarea, ca urmare a implicării active a celor doi actori principali:
educatorul şi elevii.
Procesul de învăţământeste şi un proces bilateral, interactiv în care un
rol important îl au relaţii dintre
educatori-elevi, pe de o parte, dintre elevi, pe de altă parte. Aceste relaţii
conduc la constituirea climatului psihosocial favorabil sau nu proceselor de
predare-învăţare şi evaluare.
Caracterul axiologic al procesului de învăţământ se circumscrie aceluiaşi
orizont valoric în care se desfăşoară procesul de educaţie în general;
Caracterul
educativ sugerează că procesul de învăţământ are nu numai valenţe
informativ-formative, ci şi efecte în planul educaţiei morale, estetice,
profesionale, cetăţeneşti etc.
Procesul de învăţământ are ca o
finalitate importantă pregătirea individului pentru autoinstruire, pentru autoeducaţie.
Una din finalităţile importante ale şcolii contemporane este de a-l învăţa pe elev să înveţe, să-l
pregătească pe elev să înveţe, să-l pregătească pe individ pentru a se înscrie
pe traiectoria educaţiei permanente.
Procesul de învăţământ funcţionează
pe baza mecanismelor de reglare.
Consecinţa evaluării, reglarea are în vedere mecanismele prin care subsistemele
care compun procesul, dar şi sistemul în ansamblul său îşi corectează,
ameliorează, reproiectează parametrii funcţionali sau au loc inovaţii în
vederea funcţionării eficiente a procesului de învăţământ.
Complexitatea procesului de
învăţământ impune şi o perspectivă managerială
de abordare a modului în care el îşi realizează cele trei funcţii principale.
Din această perspectivă, educatorii devin manageri ai situaţiilor de instruire,
animatori, modelatori, facilitatori de ocazii favorabile învăţării şi mai puţin
de transmiţători culturali. (Mihai Stanciu, Didactica postmodernă,
Editura Univ . “Ştefan cel Mare” Suceava, 2003, pp.8- 9).
Temă de reflecţie:
De ce procesul de învăţământ are un caracter creator?
De ce procesul de învăţământ are un caracter creator?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu