Obiective:
Studiind acest capitol, cursantii
vor fi in masura:
- Sa opereze cu diferitele tipuri de finalitati:
ideal,scopuri,obiective educationale;
- Sa analizeze relatiile dintre finalitatile
educatiei,pe baza schemei derivarii obiectivelor educationale;
- Sa explice functiile obiectivelor educationale;
- Sa examineze obiectivele specifice disciplinei pe
care o predau prin prisma taxonomiilor pentru domeniile cognitiv,afectiv
si psihomotor;
- Sa
prezinte avantajele/limitele demersului de operationalizare a
obiectivelor;
- Sa formuleze obiective operationale in baza procedurilor lui Mager si De
Landsheere, respectand conditiile de elaborare ale acestora.
Continut:
1.1.Definirea si analiza
conceptelor:finalitate,ideal,scop,obiectiv educational
1.2.Taxonomia finalitatilor
1.3.Operationalizarea
obiectivelor educationale
Concepte
cheie: finalitate, ideal educational,scopuri si
obiective educationale, taxonomie pedagogica,operationalizarea obiectivelor
1.1.Definirea si analiza conceptelor:finalitate, ideal,
scop, obiectiv educational
A educa inseamna ,,a conduce” o persoana,
si dupa cum remarca G.De Landsheere “ actiunea de a conduce si notiunea de
nicaieri se exclude reciproc”(Landsheere,G 1979).Educatia este in fapt un
sistem de actiuni exercitate in mod constient si sistematic asupra unor
persoane in vederea transformarii acestora potrivit unor finalitati,
determinate de contextual social-istoric in care se desfasoara educatia.
Conceptual de finalitate ( care confera educatiei caracterul teleologic)
exprima acea componenta a procesului educational care asigura sensul, orientarea
si directiile actiunii instructiv-educative. In functie de gradul de generalitate finalitatile educatiei se exprima prin
idealul, scopurile si obiectivele educationale.
Idealul
educational este finalitatea de maxima
generalitate, care reflecta modelul sau tipul de personalitate solicitat de
conditiile sociale ale unei etape istorice, pe care educatia este chemate sa-l
formeze in procesul desfasurarii ei (Nicola,I., 1992). Idealul educational da
expresie legaturilor dintre societate si educatie, angajand toate resursele
instructiv- formative ale societatii existente la nivel institutional (educatie
fornala si neformala) si non-institutional (educatie informala) si orienteaza
intreg procesul instructiv-educativ.
In cadrul
idealului educational se pot delimita trei dimensiuni (Nicola,I.
, 1992):
- dimensiunea
sociala (este in acord cu tendintele de dezvoltare ale unei societati);
- dimensiunea
psihologica ( idelul reflecta tipul de personalitate pe care o societate
il doreste pentru a corespunde nevoilor ei);
- dimensiunea pedagogica (are in vedere posibilitatile educatiei de a transpune
in practica idealul).
Reflectand realitatile istorice,
specificul de dezvoltare a societatii, dar si perfectionarea continua a
educatiei, idealul educational are un caracter istoric si dinamic totodata. Iata cateva exemplificari privind idealul
educational de-a lungul vremii:
- in antichitate, in Atena idealul
educational urmarea dezvoltarea armonioasa a personalitatii, in plan
estetic, moral, fizic si militar (kalokagathia), iar in Sparta viza
indeosebi dezvoltarea fizica si militara;
- in feudalism idealul a cunoscut doua
modele distincte: idealul clerical, care concepea personalitatea ca
rezultat al insusirii celor sapte arte liberale (gramatica, retorica,
dialectica, aritmetica, geometria, astronomia si muzica) si idealul
cavaleresc, care concepea personalitatea ca rezultat al insusirii celor
sapte virtuti cavaleresti ( calaria, manuirea spadei, vanatoarea, inotul,
sahul, cantul si recitarea de versuri);
- in Renastere, idealul era formarea
unei personalitati cu o cultura enciclopedica (“homo universale”);
- in epoca moderna se inpune idealul
personalitatii eficiente intr-o activitate productiva (pentru faza de industrializare
timpurie), idealul personalitatii complexe, multilaterale (pentru faza
industrializarii avansate) si idealul personalitatii creatoare (pentru
societatea postindustriale);
- idealul educational al scolii
romanesti consta in ,,dezvoltarea libera, intrgrala si armonioasa a
individualitatii umane, in formarea personalitatii autonome si creative”
(Legea Invatamantului din Romania, 1995, art.3.)
In esenta, se poate spune ca idealul educational se refera intotdeauna la
om, la posibilitatea devenirii lui in
conditiile unei optime infaptuiri a educatiei. Idealul educational se exprima
prin scopuri si obiective.
Scopurile educationale sunt finalitatile care intermediaza legatura
dintre idealul si obiectivele educationale, exprimand secvente ale modului de
personalitate umana, relizabile in practica instructiv-educativa.
In timp ce idealul educational este singular, general la nivelul unei
epoci, scopurile educationale sunt multiple, concretizand continutul idealului
la diferite niveluri ale activitatii educative.
Scopurile vizeaza intentionalitati educative particulare, specifice,
pentru diferite dimensiuni ale educatiei (educatia intelectuala, estetica,
morala, etc.), pentru diferite nivele si profile de invatamant, pentru diferite
tipuri de scoli. (Ionescu,M., 2000). Formarea culturii generale la tanara
generatie, pregatirea pentru profesiune, pregatirea pentru viata de familie,
sunt cateva exemple de scopuri educationale.
Unui ideal educational ii corespind mai multe
scopuri. In raport cu idealul scolii romanesti, Legea Invatamantului
preconizeaza mai multe scopuri, cum ar fi:
- insusirea
cunostiintelor stiintifice, a valorilor culturii nationale si universale;
- formarea capacitatilor intelectuale, a
disponibilitatilor afective si a abilitatilor practice, prin asimilarea de
cunostiinte umaniste, stiintifice, tehnice si estetice;
- asimilarea tehnicilor de munca intelectuala,
necesare instruirii si autoinstruirii pe durata intregii vieti;
- educarea in spiritual drepturilor si libertatilor
fundamentale ale omului, al demnitatii si al tolerantei, al schimbului
liber de opinii;
- cultivarea
sensibilitatii fata de problematica umana si de valorile moral-civice, a
respectului pentru natura si mediul inconjurator;
- dezvoltarea armonioasa a individului prin educatie
fizica, educatie igienico-sanitara si practicarea sportului;
- profesionalizarea tinerei generatii pentru
desfasurarea unor activitati utile, producatoare de bunuri materiale si
spirituale.(Legea Invatamantului, 1995, art.4)
Obiectivele educationale sunt finalitatile care particularizeaza si concretizeaza idealul si
scopurile educationale, la nivelul diferitelor forme ale activitatii
instructiv-educative sau al diferitelor discipline de invatamant. Obiectivele
educationale sunt enunturi care dau expresie intentiei de a determina schimbari
la nivelul personalitatii elevului, ca urmare a implicarii sale efective in
activitati de predare-invatare (Ionescu,M.,2000). In raport cu idealul sau
scopurile, care vizeaza schimbari ample la nivelul personalitatii umane,
obiectivele sunt iposteaza concreta, particulara a conceptului de finalitate a
educatiei.
Obiectivele educationale pot exercita mai multe functii(Potolea, D.,1988):
- Functia de orientare valorica a
procesului didactie se
refera la faptul ca formularea obiectivelor constituie o optiune catre
anumite valori considerate importante, schimbarile preconizate in
personalitatea elevilor urmand a fi promovate din perspectiva acestor
valori.
- functia de anticipare a rezultatelor
scolare determina
proiectarea obiectivelor prin indicarea capacitatilor, a performantelor
sau rezultatelor dorite la finalul diferetelor secvente de instruire. Pentru
aceasta obiectivele se formuleaza astfel incat sa indice in termeni
concreti rezultatele asteptate.
- Functia evaluativa arata ca obiectivele constituie
reperele, criteriile activitatii de verificare, apreciere si notare a
randamentului elevului. Pentru aceasta este necesar ca obiectivele sa fie formulate
clar si in termini de achizitii concrete.
- Functie de organizare si reglare a
procesului de invatamant se
refera la faptul ca obiectivele sunt implicate in proiectarea,realizarea
si evaluarea activitatilor de predare-invatare. Modificarea unui obiectiv
sau nerealizarea unui propus determina schimbari in componentele
activitatii didactice respectiv analize retrospective privind modul de
desfasurare al activitatii, pentru a regala activitatea didactica.
In baza acestor functii
complementare, se aprecieaza ca obiectivele sunt extreme de importante in
proiectarea si desfasurarea procesului de invatamant, avand o influenta asupra
tuturor componentelor acestuia.
Finalitatile educatiei-ideal,
scopuri si obiective, suporta transformari, ceea ce inseamna ca nu sunt
prescrise definitiv. Acestea dau expresie unor optiuni valorice mereu in
schimbare. Spre exemplu, in mod traditional obiectivele erau centrate pe
asimilarea de cunostiinte, insa
cerintele lumii contemporane au impus o noua ierarhie a obiectivelor, care sa
vizeze in primul formarea unor atitudini si capacitati intelectuale, apoi
dobandirea de priceperi si deprinderi, si abia apoi asimilarea de cnostiinte
(Vaideanu,G.,1988).
Intre finalitatile educatiei
exista stranse interdependente. Astfel, idealul determina scopurile si
obiectivele educationale, iar acestea concretizeaza la diferite nivele
cerintele generale ale idealului. Finalitatile au o pozitie cheie in orice
sistem educational, deoarece in functie de aceasta se organizeaza sistemul de
invatamant, se structureaza continutul invatamantului,se selecteaza strategiile
educationale,etc. De altfel, restructurarile la nivelul finalitatilor educatiei
antreneaza majoritatea reformelor invatamantului in ultimele decenii.
1.2.Taxonomia finalitatilor
Taxonomia finalitatilor
reprezinta o modalitate de clasificare sistematica, de ordonare ierarhica a
obiectivelor educationale. In subcapitolul precedent s-a subliniat faptul ca
obiectivele reprezinta finalitatile microstructurale, valabile la nivelul procesului de invatamant, in
timp ce idealul si scopurile educationale reprezinta finalitatile
macrostructurale, valabile la
nivelul intregului sistem de invatamant. Trecerea progresiva de la nivelul
finalitatilor macrostructurale spre cele de la nivel micro se realizeaza prin
intermediul derivarii obiectivelor educationale (vezi fig 1.1).
Finalitatile microstructurale,
adica obiectivele, sunt structurate in raport cu mai nulte criterii. Astfel,
dupa gradul de generalitate, obiectivele pot fi ierarhizate in modul urmator:
·
obiective
generale ale procesului de invatamant – au in vedere
telurile care orienteaza activitatea tuturor cadrelor didactice pe toata
perioada scolarizarii (de exemplu, dezvoltarea gandirii, a creativitatii,
etc.);
·
obiective
de generalitate medie – vizeaza telurile unor nivele,
forme, discipline de invatamant, relizabile prin actiunea tuturor educatorilor
care actioneaza in compartimentul respectiv al sistemului ( de exemplu,
formarea profesorilor este un obiectiv al institutiilor de invatamant superior
cu profil pedagogic);
·
obiective
operationale- reprezinta telurile concrete ale
fiecarei activitati didactice( lectie, curs, seminar, activitate de laborator,
etc.) sub forma actiunilor pe care trebuie sa le realizeze elevul/studentul sub
conducerea profesorului (de exemplu, elevii sa redacteze o compunere de tip
reportaj pe o tema la alegere).
Este
important de retinut ca daca in elaborarea obiectivelor se porneste de la cele
generale, pentru realizarea lor se porneste de la cele operationale.
Dupa
tipul de activitate solicitat, se poate vorbi de:
- obiective informative- vizeaza cunoasterea (
achizitionarea cunostiintelor intr-un anumit domeniu);
- obiective formative- au in vedere formarea unor
capacitate sau deprinderi.
Dupa domeniul la care se
refera, obiectivele se clesifica astfel:
- obiective
cognitive- se refera la asimilarea de cunostiinte, la formarea de
capacitate intelectuale;
- obiective affective- vizeaza formarea
convingerilor, sentimentelor, atitudinilor;
- obiective
psihomotorii- se refera la operatii manuale, la formarea de conduite
motrice, practice.
Din perspectiva curriculara se pot distinge:
- Obiective
ale ciclurilor de invatamant- se refera la finalitatile invatamantului
prescolar si primar, la obiectivele invatamantului secundar inferior si
la obiectivele invatamantului secundar superior (liceul);
- Obiectivele
cadru- se refera la formarea unor capacitate si atitudini specifice unei
discipline de invatamant, realizabile de-a lungul mai multor ani de
stidiu( de exemplu:”dezvoltarea capacitatilor de a recepta si de a
produce texte scrise si orale de diverse tipuri”,este un obiectiv-cadru
urmarit in predarea Limbi si literaturii romane in liceu);
- Obiectivele
de referinta-specifica rezultatele asteptate ale invatarii si urmaresc
progresia in achizitia de cunostiinte si de competente de la un an de
studiu la altul(de exemplu: “la sfarsitul clasei a IX-a elevul va fi
capabil sa exprima oral sau in scris reactiile proprii la receptarea
textelor literare”).
Cea mai cunoscuta taxonomie
este cea elaborata de B. Bloom si colaboratorii sai (1968), care acopera
obiectivele din domeniul cognitive. Pentru domeniul afectiv, s-a impus
taxonomia obiectivelor afective, eloborata de Krathwohl, iar pentru domeniul
psiho-motor, mai reprezentativa este taxonomia lui Simpson(vezi tabelul 1.1):
|
6.Evaluare
|
|
5.Reactie complexa
|
5.Sinteza
|
5.Caracterizare
|
4.Automatism
|
4.Analiza
|
4.Organizare
|
3.Reactie dirijata
|
3.Aplicare
|
3.Valorizare
|
2.Dispozitie
|
2.Comprehensiune
|
2.Reactie
|
1.Percepere
|
1.Cunoasterea
|
1.Receptare
|
Domeniul psihomotor
(Simpson)
|
Domeniul cognitiv (Bloom)
|
Domeniul afectiv
(Krathwohl)
|
Tabelul 1.1. Modelul
taxonomic al obiectivelor educationale
Se poate observa ca pentru fiecare domeniu
(cognitiv,afectiv, psihomotor) se delimiteaza in mod progresiv etape cu
diferite grade de complexitate pentru cei implicati in actul invatarii.
A. Pentru domeniul cognitiv criteriul principal de organizare il constituie
ordonarea obiectivelor de la simplu la complex, dupa cum urmeaza:
·
Cunoasterea-
vizeaza asimilarea terminologiei, datelor factuale, definitiilor,
principiilor, teoriilor. Este pusa in evidenta prin operatii de redare,
reproducere, recunoastere.
·
Comprehensiunea-
presupune transpunere, reformulare, intelegere, rezumarea unei
comunicari, interpretare, extrapolare, sub forma evidentierii
consecintelor,etc.
·
Aplicarea-
vizeaza utilizarea cunostintelor pentru a rezolva situatii noi.
·
Analiza-
semnifica descompunerea unui material in partile sale componente,
relevarea relatiilor dintre aceste parti,etc.
·
Sinteza-
echivaleaza cu capacitatile de ordin creative, materializate in
producerea unei lucrari personale(compunere), in elaborarea unui plan de
actiune, etc.
·
Evaluarea-
implica formularea judecatilor de valoare in legatura cu o anumita
problema, pe criterii de coerenta,rigoare,eficienta.
B.
Domeniul afectiv
adopta drept criteriu de clasificare interiorizarea unei norme sau valori.
Etapele fundamentale sunt:
·
Receptarea- presupune constientizarea de catre elev a prezentei unor valori, norme,
exigente si acordarea atentiei.
·
Reactia- presupune raspunsul voluntar la aceste valori(elevul le cauta si simte
satisfactie in raport cu ele).
·
Valorizarea-
implica pretuirea si preferinta elevului pentru valori, acceptarea
acestora.
·
Organizarea-
se refera la ierarhizarea valorilor in sistem si stabilirea valorilor
domonante.
·
Caracterizarea- sistemul de valori constituit exprima personalitatea elevului.
C. Domeniul psihomotor
utilizeaza ca principiu ierarhic de ordonare gradul de stapanire ale unei
deprinderi pentru a indeplini o
activitate motorie:
·
Perceperea- este actul preparator pentru o deprindere motorie si se bazeaza pe
stimulare si descifrare senzoriala.
·
Dispozitia-
se refera la starea de pregatire pentru a efectua un act motor
(cunoasterea ordinii operatiilor, a instrumentelor necesare).
·
Reactia
dirijata- are in vedere componentele din care se constituie o
deprindere.
·
Automatismul-
reprezinta deprinderea finalizata.
·
Reactia
complexa-implica deprinderile eficiente, in contexte diferite.
Taxonomia obiectivelor este deosebit de utila pentru cadrele didactice,
deoarece ofera un sistem unitar, concis de influentare a elevului/studentului
si repere obiective in actiunea de proiectare a obiectivelor si de evaluare a
rezultatelor. Raportarea la taxonomia obiectivelor imbogateste posibilitatile
de control ale procesului didactic si indeamna la o actiune didactica dirijata
si controlabila(Ionescu,M.,200). Profesorii au nevoie de initierea in acest
domeniu si de un exercitiu permanent al conceperii activitatii lor din
perspective unor finalitati clare si coerente articulate
1.3.
Operationalizarea obiectivelor educationale
Operationalizarea obiectivelor
educationale este un demers pedagogic, care presupune doua actiuni
complementare:
- Trecerea
progresiva de la nivelul idealului, scopurilor si obiectivelor generale le
formularea obiectivelor operationale(aceasta activitate se mai numeste si
derivare);
- Specificarea criteriilor sau indicatorilor pe baza
carora un obiectiv devine operational.
Operationalizarea obiectivelor
presupune valorificarea modelelor taxonomice evocate in sectiunea anterioara.De
exemplu,pentru a formula obiective
profesorul trebuie sa consulte mai intai obictivele cadru si de referinta ale
displinei pe care o preda.De asemenea,profesorul trebuie sa distinga continutul
tipului de objective urmarite,ca si nivelul vizat a fi atins de
elevi/studenti.
Obiectivele operationale exprima finalitatile unei activitati didactice,sub
forma comportamentelor direct observabile si masurabile la elevi.Demersul de operationalizare a obiectivelor uneste intentia profesorului cu
actiunea elevului.
In
literatura de specialitate s-au impus mai multe proceduri de
operationalizare,care sunt de fapt algoritmi in elaborarea obiectivelor.Cele
mai raspandite sunt cele ale lei R.F.Mager si G. De Landsheere pe care le
prezentam in cele ce urmeaza:
Procedura de operationalizare a
lui R.F.Mager presupune parcurgerea a trei etape in elaborarea unui obiectiv
operational:
1. Specificarea comportamentului final,a rezultatului care se asteapta de la elev
la finalul activitatii,luand ca referinta categoriile taxonomice formulele
indicatoare de comportamente(vezi tabelul 1.2.)
2. Precizarea conditiilor in
care elevii urmeaza sa demonstreze ca au dobandit performanta preconizata,prin
formule verbale ca:,,avand acces la…”, ,,fiind date…”, ,,utilizand…”;etc.
3. Precizarea
criteriilor de evaluare,adica specificarea nivelului la
care sa
se situeze cunostintele,indici de viteza,etc.
Exemplificare:
1.Comportamentul 1.Elevii sa
localizeze
2.Conditii 2.pe
harta
3.Criterii 3.cel putin trei rauri.
Tabelul 1.2. reda domenii in care
se regasesc obiectivele,nivelele pe care le presupun aceste domenii,precum si
cateva exemple pentru fiecare dintre
acestea.
Domeniul psiho-motor
|
Domeniul cognitiv
|
Domeniul afectiv
|
1.Percepere
sa observe,sa analizeze,sa recunoasca,etc.
|
1.Cunoastere
sa defineasca,sa identifice,sa enumere,etc.
|
1.Receptare
sa asculte,sa aleaga,sa separe,etc.
|
2.Dispozitie
Sa doresca,sa insiste,etc.
|
2.Comprehensiune
Sa explice,sa distinga,sa rezume,etc.
|
2.Reactie,raspuns
sa discute,sa practice,sa joace,etc.
|
3.Reactie dirijata
Sa aplice,sa raspunda,etc.
|
3.Aplicare
Sa foloseasca,sa demonstreze,etc.
|
3.Valorizare
sa accepte,sa nege,sa dezbata,etc.
|
4.Automatism
Sa execute corect
|
4.Analiza
Sa observe,sa ilustreze,sa deduca,etc.
|
4.Organizare
sa discute,sa formuleze,sa compare,etc.
|
5.Reactie complexa
Sa execute
corect,fara efort
|
5.Sinteza
Sa compuna,sa rezume,sa relateze,etc.
|
5.Caracterizare
sa schimbe,sa aprecieze critic,sa rezolve,etc.
|
|
6.Evaluare
Sa argumenteze,sa decida,etc.
|
|
Tabelul 1.2. Integrarea
domeniilor pentru operationalizarea obiectivelor(dupa De Landsheere G. si
V.,1979)
Procedura de operationalizare a
lei G. De Landsheere cuprinde cinci etape in formularea unui obiectiv
operational,corespunzatoare celor cinci intrebari de mai jos:
1. Cine va produce comportamentul dorit?
2. Ce comportament observabil va dovedi ca
obiectivul e atins?
3. Care va fi produsul acestui
comportamentul?
4. In ce conditii trebuie sa aiba loc
comportamentul?
5. Pe
temeiul caror criterii ajungem la concluzia ca produsul e satiafacator?
Exemplificare:
1.Subiectul 1.Elevul
2.Comportamentul 2.sa
construiasca
3.Performanta 3.un
aparat de radio
4.Conditii
4.alegand piesele
dupa
o schema
5. Criterii
5.iar aparatul sa
receptioneze cel putin
cinci posturi.
In elaborarea
obiectivelor operationale trebuie respectate mai multe cerinte:
·
Orice
obiectiv sa se refere la activitatea de invatare a elevilor si nu la
activitatea profesorului;
·
Obiectul
sa descrie comportamente observabile la elevi;
·
Obiectivul sa fie formulat in termeni expliciti
care sa vizeze o singura operatie sau actiune;
·
Obiectivele
sa fie variate,depasind nivelul simplei reproduceri de informatii;
·
Sa
exprime operatia logica sau abilitatea mentala activata si nu informatia sau
problema;
·
Sa se
evite numarul exagerat de objective operational pentru o lectie.
Specialistii domeniului
atrag atentia profesorilor asupra confuziilor realizate in contextul elaborarii
obiectivelor operationale.Iata cateva dintre acestea:confuzia dintre
obiectivele concrete si continutul instruirii(subiectul lectiei) sau confuzia
dintre obiectivele concrete si activitatea profesorului.
Valoarea obiectivelor
operationale decurge din functiile pe care acestea le indeplinesc.Demersul de
operationalizare a obiectivelor prezinta si anumite limite.O prima limita e
impusa de caracteristicile disciplinei predate.
Obiectivele care au in
vedere convingerile,atitudinile,sentimentele nu pot fi operationalizate.La fel
se intampla in cazul dezvoltarii creativitatii.Dificultatile operationalizarii
unor asemenea obiective nu anuleaza efortul profesorilor de ale identifica si
de a le preciza cat mai bine pentru a urmari realizarea lor in cadrul
demersurilor instructiv-educative.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu