FINALITÃŢILE
EDUCAŢIEI reprezintă orientările valorice ale activității de
formare – dezvoltare a personalității definite la nivel de sistem (educație/
învățământ) și de proces (de învățământ).
Finalitățile
disciplinei se reflectă nemijlocit în competențele generale și în setul de
valori și atitudini enunțate în programă.
FINALITÃŢILE
EDUCAŢIEI se clasifică în: ideal educațional, scopuri educaționale,
obiective educaționale.
IDEALUL
EDUCAŢIONAL este finalitatea cu
gradul cel mai mare de generalitate și exprimă, de fapt, tipul de personalitate
pe care școala/ educația urmărește să-l formeze în procesul desfășurării ei.
Idealul
educațional se realizează prin scopuri și obiective educaționale.
SCOPURILE
EDUCAŢIONALE sunt finalități pe
termen mediu, sunt anticipări mentale ale diverselor acțiuni de formare a
personalității umane și se referă la rezultatele ce urmează să se obțină în
cadrul unui șir de acțiuni educaționale.
OBIECTIVELE
EDUCAŢIONALE sunt finalități pe termen scurt, la sfârșitul unei lecții
sau a unei secvențe de lecție.
Operaționalizarea obiectivelor
OBIECTIVELE
OPERAŢIONALE exprimă finalitățile unei activități didactice sub forma
unor comportamente observabile și măsurabile la elevi.
A operaționaliza un obiectiv înseamnă a-l transpune în termeni
de acțiune pe care trebuie să o realizeze elevul.
Obiectivul operațional anticipă o schimbare
comportamentală observabilă și măsurabilă, realizată într-o secvență de
instruire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu