SUBIECTE , gradul II, Matematica, sesiunea 2016, centre universitare - Iași, București, Ploiești
GRADUL II, 2016
IASI
|
||||||||
1. Elaborati, un proiect didactic pentru lectia,
|
de predare „ Ecuatii, ale dreptei în plan” (clasa a X-a, geo-
|
|||||||
metrie),
prezentând:
|
||||||||
• Ecuatia, determinată de
un punct si, o pantă (punct
si, directie),,
|
ecuatia, determinată de
două puncte,
|
|||||||
ecuatiile,
|
parametrice,
ecuatia,
|
generală (cu justificarea lor).
|
||||||
• Rezolvati, si, comentati,
|
din punct de vedere metodic exercitiul:,
|
|||||||
Să se determine
multimea,
|
punctelor M din plan cu proprietatea că
există t ∈
R, astfel încât
|
|||||||
#
|
»
|
#»
|
#»
|
|||||
OM = (4 − t) ı + (3t − 2) ,
|
||||||||
#»
|
#»
|
|||||||
unde {O, ı ,
|
} este un reper
cartezian.
|
|||||||
2. Exemplificati, fundamentarea
cunostintelor,,
|
de divizibilitate prin rezolvarea
următorului exercitiu:,
|
|||||||
Dacă n ∈ N, atunci
arătati, că 3n2 − 1 nu se divide
nici cu 3, nici cu 5 si, nici cu 7.
|
||||||||
2(x − 1)
|
||||||||
3. Se
consideră functia, f : (0, ∞) → R, f (x) = LN x −
|
.
|
|||||||
x + 1
|
A) Să
se traseze graficul si să se determine punctele de pe grafic în care tangenta
este paralelă cu
,
dreapta de ecuatie 9y =
2x.
,
B) Elaborati un barem de
notare pentru punctul A).
,
GRADUL
II, 2016
|
|||||||||||||||
BUCURESTI
|
|||||||||||||||
1. Se consideră
următoarea problemă:
|
|||||||||||||||
Dacă A = {a + bI |
A, B ∈ N∗}, atunci pentru orice z ∈ A, există n ∈ N∗ cu zN ∈/ A.
|
|||||||||||||||
A)
|
Verificati, pe două cazuri
particulare dacă problema este adevărată.
|
||||||||||||||
B)
|
Ce rol ar putea
avea, în rezolvarea la clasă a problemei, studiul unor cazuri particulare?
|
||||||||||||||
C)
|
Rezolvati,
|
problema dată.
|
|||||||||||||
D)
|
Anticipati, două dificultăti, pe care le-ar
putea avea elevii în rezolvarea problemei.
|
||||||||||||||
E)
|
Reformulati,
|
enuntul,
|
problemei, astfel ca noua problemă
să poată fi rezolvată folosind acelasi, ar-
|
||||||||||||
gument.
|
|||||||||||||||
2. A)
|
Să se arate că
ecuatia, x + LN |x|
= 0 are o solutie, reală unică x0 ∈ (0, 1).
Comentati,, din punct de
|
||||||||||||||
vedere metodic,
dificultătile, pe care le-ar
putea întâmpina elevii în rezolvarea problemei.
|
|||||||||||||||
1
|
|||||||||||||||
f
: R \ {x0} → R, f (x) =
|
,
|
dacă x 6= 0 si,
|
x 6= x0 . Să se studieze conti-
|
||||||||||||
B)
|
Fie functia,
|
x + LN |x|
|
|||||||||||||
0,
|
dacă x = 0
|
||||||||||||||
nuitatea si
derivabilitatea functiei f în punctul x = 0.
Să se determine punctele de extrem local
|
|||||||||||||||
,
|
,
|
||||||||||||||
ale functiei,
|
f . Precizati,,
|
în legătură cu
Teorema lui Fermat, ce greseală,
|
ar putea face elevii la
|
||||||||||||
determinarea
punctelor de extrem ale functiei, anterioare.
|
|||||||||||||||
E
|
x + 1
|
||||||||||||||
C)
|
Să se calculeze I
= Z1
|
DX.
Dati, un alt exemplu de integrală definită
care să contină,
|
|||||||||||||
x2 + x LN x
|
|||||||||||||||
expresia
|
1
|
si, care poate fi
calculată prin metoda substitutiei,
|
(schimbării de variabilă).
|
||||||||||||
x + LN x
|
|||||||||||||||
3. Se consideră
următorul enunt:,
|
|||||||||||||||
Fie ABC un
triunghi si,
|
P un punct situat pe cercul
circumscris triunghiului. Fie L, M si, N
|
||||||||||||||
picioarele perpendicularelor duse
din punctul P pe dreptele AC, BC, respectiv AB. Atunci punctele
|
|||||||||||||||
L, M si, N sunt
coliniare.
|
|||||||||||||||
A)
|
Identificati, cel putin,
|
trei notiuni,
|
geometrice ce apar în acest enunt, si, descrieti, modul cum le
puteti,
|
||||||||||||
introduce la
clasă.
|
|||||||||||||||
B)
|
Demonstrati, acest enunt, folosind
(eventual) mai multe metode.
|
||||||||||||||
C)
|
Enuntati,, o (posibilă)
reciprocă a acestui enunt.,
|
||||||||||||||
D)
|
Decideti,,
|
cu justificare,
dacă următorul enunt, este adevărat:
|
|||||||||||||
Printr-un punct P
al unui cerc se construiesc coardele [P A], [P B]
|
si, [P C].
Pe fiecare coardă ca
|
||||||||||||||
diametru se
construieste,
|
câte un cerc. Atunci aceste
cercuri se intersectează două câte două în trei
|
||||||||||||||
puncte (diferite
de P ) coliniare.
|
A) Se consideră
multimea,
|
G ⊂ M2(Q), G = __
|
a
|
10b
|
_
|
a, b ∈ Q, a2 −
|
|
b
|
a _
|
|||||
_
|
||||||
_
|
||||||
_
|
_
(i)
Să se verifice că A =
|
19
|
60
|
∈ G.
|
|
6
|
19
|
_
10b2 =
1 .
(ii) Să se arate că
XY ∈ G, pentru orice X,
Y ∈ G.
(iii) Să se demonstreze că
multimea G este infinită.
,
B) Să
se arate că în orice triunghi ABC sunt adevărate următoarele formule:
(i)
S
= p · r;
(ii)
S = abc4R ,
unde r si R sunt razele cercului înscris,
respectiv circumscris triunghiului ABC, cu a, b si c s-au
, ,
notat lungimile
laturilor BC, CA, respectiv AB, cu p s-a notat semiperimetrul triunghiului ABC,
iar cu S aria acestui triunghi.
3. Pentru evaluarea finală a cunostintelor de analiză
matematică pentru clasa a XI-a, elevii primesc
, ,
următorul subiect:
Să se enunte teorema lui
L’Hôpital si să se calculeze cu ajutorul ei
LIM SIN x + x COS x .
, , X→0 EX −
E−X −
2 SIN X
Faceti câteva comentarii din punct
de vedere metodic privind modul de calcul al limitei. Elaborati un
, ,
barem de corectare,
rezolvând complet problema.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu