Scopul unităţii de curs:
Înţelegerea
esenţei şi importanţei principiilor didactice în cadrul procesului de
învăţământ
Obiective operaţionale:
După studierea unităţii de curs
şi a materialului bibliografic, studenţii vor fi capabili:
Conţinuturi
fundamentale:
1. Conceptul de principiu didactic
2. Sistemul principiilor didactice
Cuvinte cheie:
principiu, principiu didactic, norma,
regula, sistem al principiilor didactice.
I.
Conceptul de principiu didactic
Din
punct de vedere etimologic, termenul de principiu provine din latinescul principium – început, origine, bază,
temei, derivat din princeps - primul,
cel mai mare, cel mai important --având sensul de început şi conducere.
În
literatura de specialitate principiile
didactice sunt definite ca:
·
“ norme
sau teze generale care imprimă un sens funcţional procesului de
învăţământ, asigurându-i astfel premisele necesare îndeplinirii în condiţii de
eficienţă a obiectivelor şi sarcinilor pe care le urmăreşte în desfăşurarea sa.
( 1, p. 283)
“norme (legităţi) generale care fundamentează
teoria şi practica educativă şi, în acest
context, care orientează conceperea, organizarea şi desfăşurarea
procesului de învăţământ (predare - învăţare); (2, p.113)
“un ansamblu de cerinţe, norme, reguli
operaţionale exprimate la nivelul unor propoziţii de sinteză care anticipează
eficienţa activităţii de predare – învăţare - evaluare, proiectată şi realizată
în condiţii pedagogice şi sociale concrete”. (3, p.370)
·
“acele norme orientative, teze generale cu
caracter director, care pot imprima procesului paideutic un sens funcţional,
asigurând, prin aceasta, o premisă a succesului în atingerea obiectivelor
propuse”. (4, p. 54)
Ca subsistem al sistemului curricular,
principiile didactice asigură, alături de varietatea de norme, reguli şi legi – normativitatea didactică ce este
în măsură să ofere funcţionalitatea optimă a procesului de învăţământ.
Rezultat al generalIzării experienţei pozitive
a practicii educaţionale, principiile
didactice exprimă “ceea ce trebuie” sau
“ceea ce nu trebuie ”să fie făcut în
activitatea educativă, imperative, prescripţii, obligaţii, interdicţii
şi permisiuni referitoare la activitatea profesorului şi, în mod implicit, şi
la activitatea elevilor.
Dacă sunt respectate, principiile asigură eficienţă în activitatea de formare şi modelare a
personalităţii elevilor, în conformitate cu idealul şi scopurile educaţiei.
Respectarea impune obligativitatea cunoaşterii lor de către fiecare profesor în
parte, eliminându-se astfel improvizaţiile şi rezolvările spontane,
neproductive în activitatea didactică.
Este indicat ca aplicarea
principiilor să se realizeze într-o manieră creativă, flexibilă, variată, în
funcţie de situaţia de predare şi învăţare, ştiut fiind faptul că dorinţa
exactităţii (în cazul de faţă - a respectării cu absolută stricteţe a
principiilor în activitatea didactică) poate duce la o artificializare a
procesului educativ, pierzându-se astfel din vedere aspecte mult mai importante
cum ar fi cele de ordin formativ.
De aceea “creativitatea şi
iniţiativele nu înseamnă abandonarea principiilor, ci, dimpotrivă asigurarea
respectului lor superior. Principiile rămân linie strategică, diriguitoare în
procesul de învăţământ şi aceasta nu numai la nivelul lecţiilor, ci şi la
dimensiunile întregului timp şi spaţiu al învăţării disciplinei ori chiar al
întregului proces şcolar”(5, p. 149)
Printre gânditorii şi pedagogii
care au avut contribuţii deosebite în formularea principiilor didactice, s-a
remarcat J.A. Comenius care identifică şi descrie în lucrarea sa Didactica
Magna -“principiile generale ale învăţării şi predării lesnicioase,
temeinice, concise şi rapide” – pe care le regăsim astăzi fundamentate teoretic
prin achiziţiile pedagogiei şi psihologiei, drept principii ale procesului de
învăţământ:
“După ce urmăm calea pe care
ne-o arată natura, considerăm că instruirea tineretului se poate face uşor
dacă:
va
începe de timpuriu, înainte ca mintea să fie coruptă; (…)
dacă
se va proceda de la general la special
şi de
la uşor la greu
dacă
nimeni nu va fi supraîncărcat cu prea multă materie
minţile
să nu fie constrânse la nimic, ci singur să solicite, în funcţie de vârstă şi
metodă
totul
să se predea intuitiv
şi
pentru utilizare prezentă.”(6. p.68)
“ Aceasta (nn. învăţarea ) se va realiza dacă:
se
vor transmite numai lucrurile de folos permanent
în
totalitatea lor, fără omisiuni,(…)
tot
ce succede se va baza pe ceea ce precede
tot
ce este coerent se va lega permanent (…)
toate
se vor consolida prin exerciţii continue. (6, p.76)
Aceste principii au evoluat continuu
în funcţie de noile orientări pedagogice, interpretarea şi aplicarea lor fiind
în conformitate cu înnoirile înregistrate la nivelul finalităţilor şi
conţinuturilor învăţământului.
Ca trăsături ale principiilor
didactice enumerăm: caracterul obiectiv, sistematic şi global.
§
caracterul
obiectiv al principiilor didactice
- principiile didactice exprimă necesarul la scara procesului
didactic şi nu dorinţe subiective ale profesorilor, nu cerinţe de moment sau
întâmplătoare; dacă latura internă a procesului didactic – exprimată prin
procesul de învăţare şi legile sale psihologice – răspunde de stabilitatea
principiilor didactice, latura externă - exprimată prin idealul educaţional şi
societatea care l-a elaborat - asigură flexibilitatea şi dinamismul lor.
caracterul
sistemic (procedural): fiecare principiu didactic intră în interacţiune
cu celelalte, alcătuind sistemul principiilor didactice; respectarea unui
principiu atrage după sine şi respectarea celorlalte, iar încălcarea unui
principiu generează automat nerespectarea altora.
caracterul
global al principiilor didactice: << este determinat de:
implicarea fiecărei “propoziţii de sinteză” în proiectarea şi realizarea
eficientă a activităţii de predare – învăţare – evaluare (de exemplu, avem în
vedere principiul accesibilităţii activităţii de predare – învăţare –evaluare,
nu principiul accesibilităţii conţinutului învăţământului, etc.)>>. (3.
p.371)
Specialiştii în educaţie au stabilit ca
definitorii în orientarea activităţii educative următoarele principii
didactice:
1.- principiul participării conştiente şi
active a elevilor în activitatea de învăţare;
2.- principiul legăturii teoriei cu
practica;
3.-
principiul intuiţiei sau unităţii dintre senzorial şi raţional, dintre concret
şi abstract;
4.- principiul însuşirii temeinice a
cunoştinţelor, priceperilor, deprinderilor;
5.- principiul sistematizării şi
continuităţii în învăţare;
6.-principiul accesibilităţii şi
individualizării învăţământului;
7.-
principiul asigurării conexiunii inverse în procesul de învăţământ.
Principiile “sunt parte integrantă a reformei sistemului de învăţământ,
regăsindu-se în direcţii de acţiune pe termen mediu şi lung – planificare
strategică – fundamentând munca de concepţie a tuturor factorilor implicaţi în
proiectarea, desfăşurarea şi evaluarea acesteia”.(7, p.192)
Temă de meditat:
Explicaţi
legătura care există între principiile didactice şi finalităţile educaţiei.
II Sistemul principiilor didactice
Principiul participării conştiente şi
active a elevilor în activitatea de învăţare
lat. constientia (con –cu ) şi scientia (ştiinţă) – cu ştiinţă, îşi dă seama, înţelege;
lat. activitas –atis – activitate bazată pe voinţă, deliberare, efort.
Cele două cerinţe integrate acestui
principiu sunt văzute de unii autori /cercetători în mod distinct, însă este
evidentă interdependenţa dintre ele, ţinând cont de faptul că o participare
directă, activă a elevului în activitatea didactică este esenţială pentru
conştientizarea şi înţelegerea profundă a materialului predat.
Acest principiu al didacticii “exprimă
necesitatea ca în procesul instructiv – educativ elevul să aibă atitudine
conştientă, să realizeze înţelegerea materiei de învăţat şi a motivelor
învăţării şi să participe activ, angajând toate capacităţile sale creatoare în
efortul propriu de însuşire a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor.”(8,
p.368)
În esenţă se pune problema însuşirii
conţinutului curricular de către elevi prin efort personal, efort care stă la
baza înţelegerii, ceea ce exprimă ideea posibilităţii elevului de a deveni din
ce în ce mai mult subiect al propriei sale formări.
Acest
principiu exprimă necesitatea ca dobândirea cunoştinţelor să se facă pe
baza înţelegerii clare şi profunde a materialului de învăţat, elevul
surprinzând semnificaţiile şi conexiunile abstracte, esenţiale şi generale ale
obiectului sau procesului studiat; restructurând cunoştinţele noi în structuri
vechi, creând şi rezolvând situaţii problematice care determină manifestarea
gândirii creatoare, etc.
D.P. Ausubel şi Fl.G. Robinson –
consideră că la baza înţelegerii stau două elemente fundamentale:
“cantitatea, claritatea şi organizarea
cunoştinţelor existente ale celui care învaţă”(constituind baza cunoaşterii
ulterioare: fapte, noţiuni, propoziţii, teorii şi date brute pe care elevul le
deţine)
“natura
materialului de învăţat “( materialul de învăţat trebuie adaptat puterii de
înţelegere a elevilor)
În
lipsa înţelegerii,cunoştinţele se întipăresc mecanic în memorie, atrăgând după
sine întregul cortegiu de efecte negative: cunoştinţele nu sunt durabile, nu
pot fi aplicate în practică, elevul nu poate realiza conexiuni, etc. Deţinând
însă o anume valoare didactică, învăţarea mecanică este recomandată după
învăţarea conştientă.
Participarea,
implicarea elevilor în realizarea structurilor cunoaşterii şi efectuarea
acţiunilor sporeşte eficienţa învăţării, oferind şanse superioare de reuşită şi
câştiguri formative.
Prin activizarea elevilor se înţelege înlăturarea
atitudinii pasive, contemplative şi depunerea unui efort propriu în dobândirea noilor cunoştinţe, în
interiorizarea lor şi utilizarea, aplicarea acestora într-un mod creativ în
diverse situaţii.
În aplicarea acestui principiu profesorii trebuie să ţină
cont de unele aspecte:
comunicarea
în mod adecvat a informaţiilor – limbaj clar, accesibil, adecvat, ritm optim al
expunerii, combinarea formelor de comunicare –verbală, nonverbală, paraverbală;
explicaţiile,
argumentările, exemplificările, aplicaţiile să faciliteze înţelegerea
materialului predat;
realizarea
permanentă a conexiunilor între cunoştinţe, legături care să permită şi o mai
bună fixare, consolidare a acestora, eliminându-se ceea ce este perimat sau
inoperant;
stimularea
interesului elevilor pentru activitatea de învăţareşi dezvoltarea motivaţiei
intrinseci;
înlocuirea
metodelor informative cu metode ce au un
pronunţat caracter formativ;
folosirea
metodelor şi strategiilor activ-participative ce pun accentul pe cunoaşterea
operaţională, pe învăţarea prin acţiune, care solicită gândirea, imaginaţia, memoria,
voinţa elevilor, etc., ajutându-i să găsească singuri soluţii la probleme, să
prelucreze cunoştinţele, să le sistematizeze, etc.
alternarea
activităţilor frontale cu cele individuale şi de grup;
abordarea
interdisciplinară şi transdisciplinară;
“dinamizarea
capacităţii de autocontrol şi autoevaluare în procesul însuşirii cunoştinţelor
teoretice şi practice;
antrenarea proceselor afective în vederea trăirii mintale şi sufleteşti a
actului de învăţare pentru formarea convingerilor ştiinţifice”.(2, p.118)
Teme de rezolvat:
Daţi exemple de modalităţi
prin care cadrul didactic asigură realizarea unei comunicări didactice
veritabile;
Argumentaţi şi exemplificaţi
rolul procedeelor activizante în cadrul lecţiilor.
Găsiţi alte modalităţi de dezvoltare a motivaţiei
intrinseci şi de stimulare a interesului elevilor pentru activitatea de
învăţare.
Precizaţi consecinţe ale
nerespectării acestui principiu didactic.
Principiul legăturii teoriei cu practica
·
Esenţa acestui principiu constă în
faptul că toate achiziţiile elevilor realizate fie prin
procesul de învăţământ, fie în afara
acestuia, trebuie să fie valorificat în activităţile ulterioare.
Cunoscut încă din Antichitate – Seneca “Non scholae sed vitae discimus” – Nu pentru
şcoală, ci pentru viaţă învăţăm. – acest principiu are valoare cu atât mai mare
cu cât astăzi “nu mai contează, la finele şcolarităţii, erudiţia, volumul de
cunoştinţe asimilate, ci capacitatea de transfer, de a opera cu aceste
cunoştinţe în contexte cât mai variate, aptitudinea de a rezolva situaţii
problematice, de a găsi răspunsuri originale la variabile contextuale cu cât
mai multe necunoscute.”(7,p.197)
Principiul subliniază ideea că se impune o
legătură strânsă între componenta ideatică a învăţării şi cea aplicativă,
acţională, ştiindu-se că “finalitatea modelelor teoretice ale învăţării sunt de
ordin comportamental, aplicativ şi practic”(5, p 150)
Unii autori subliniază două căi de
producere a legăturii între cele două domenii:
-
de la practică la
teorie – când practica
este luată ca punct de plecare în cunoaştere; în practică se conturează
problemele care sunt soluţionate prin apelul la teorie – sunt acele strategii
inductive;
-
de la teorie la practică - problemele sunt conştientizate şi
explicate la nivel teoretic, se oferă soluţii, iar acestea sunt verificate în
activitatea practică – de această dată se utilizează demersuri deductive
Acest
principiu “include unele reguli generale, care trebuie
adecvate specificului fiecărei materii:
lămurirea scopului practic al teoriei care
urmează să fie însuşită;
sublinierea
faptului că teoria a fost impusă de cerinţele practicii;
demonstrarea
faptului că practica verifică justeţea teoriei care, la rândul ei, îmbogăţeşte
şi ridică practica pe o treaptă superioară;
folosirea
de ocazii cât mai variate în care elevii să aplice în practică noţiunile
însuşite, etc.”(8, p.371)
¨ Dintre modalităţile, mijloacele şi formele de realizare a principiului
legăturii teoriei cu practica enumerăm:
ü explicaţii, confirmări, argumentări,
exerciţii, fixări, etc.
ü desfăşurarea unor activităţi cu caracter
aplicativ – activităţi desfăşurate în laboratoare, cabinete, ateliere,
activităţi de proiectare, de cercetare;
ü desfăşurarea practicii de specialitate,
participarea la cercuri de specialitate;
ü vizite, excursii didactice,
ü realizarea legăturii învăţământului cu
cercetarea ( subiectele sau temele celor mai multe cercetări au ca punct de
plecare aspecte din activitatea practică)
ü “să se asigure îndrumarea competentă de
specialitate şi evaluarea exigentă pe parcursul activităţilor practice curente
şi finale, în care să acţioneze în
permanenţă fenomenul de feed-back, reglajul predării şi autoreglajul învăţării,
bazate pe formarea şi dezvoltarea
ü deprinderilor de autocontrol şi
autoconducere.” (2. p 117)
Sarcină de lucru:
Identificaţi interdependenţe între
principiul învăţării conştiente şi active şi principiul
legăturii teoriei cu
practica. Exemplificaţi pe diverse secvenţe didactice.
Principiul intuiţiei sau a unităţii dintre
senzorial şi raţional, dintre concret şi abstract
¨ lat
intuitio / intuieor - privesc cu atenţie, observ;
- a
privi, a observa realitatea nemijlocit, prin percepţie
Denumit
de Comenius “regula de aur” a predării şi învăţării, acest principiu, susţinut
şi de Rousseau sau Pestalozzi, de Uşinski sau Claparède a apărut ca un punct de sprijin
împotriva învăţării mecanice şi neproductive.
Principiul
intuiţiei subliniază necesitatea ca în procesul de cunoaştere, a studierii
obiectelor, fenomenelor şi proceselor realităţii să se pornească de la
contactul direct cu acestea, prin intermediul simţurilor, în scopul uşurării
înţelegerii esenţialului.
Aplicarea principiului presupune respectarea drumului inductiv de la
concret – senzorial la raţional, abstract, având la bază acţiunea directă cu
materialul didactic (care poate fi natural – obiecte, substanţe, sisteme
tehnice, etc. sau confecţionat/de substituţie – planşe, machete, filme, etc.),
dar şi prin intermediul cuvântului şi mijloacelor logico-matematice.
Deci suportul concret pe
care se sprijină intuiţia “poate fi de ordin obiectual (un lucru care poate fi
văzut, atins, manipulat, etc.), dar şi de ordin logic (cuvintele pot fi mai
concrete sau mai abstracte – de pildă, conceptul de creion este mai concret
decât conceptul de ecuaţie sau relaţie)”. (4, p.63)
De aceea putem spune că “înbinarea echilibrată
a celor trei componente: imaginea, cuvântul şi elementele logico-matematice
reprezintă esenţa intuiţiei pentru o învăţare eficientă”.(2. P.115)
În aplicarea acestui principiu trebuie să se ţină cont de
unele neajunsuri:
ü supraîncărcarea lecţiei cu material
intuitiv duce la accentuarea
caracterului descriptivist a procesului de învăţământ
ü “abuzul de informaţii pe latura pur spectaculară
şi distractivă, iar pe plan lăuntric frânarea sau chiar lipsa relaţiei dintre
intuiţie şi gândire.”(8,p.367)
ü nerespectarea stadiului dezvoltării
psihologice a elevilor;
ü neadaptarea materialului intuitiv la tema
predată;
ü sărăcirea lecţiilor de ilustrarea
intuitivă, în defavoarea înţelegerii şi clarităţii materialului de învăţat,
etc.
Profesorul trebuie aibă în vedere în
aplicarea principiului: dozarea echilibrată a materialelor intuitive, solicitarea elevilor în
activităţi de observare, selectare, verbalizare etc, antrenarea cât mai multor
simţuri în actul perceptiv, dirijarea observaţiei nu numai asupra aspectelor
externe, ci şi a celor interne (autocunoaşterea) etc.
Dintre efectele benefice ale respectării acestui principiu, care-i
subliniază valoarea, enumerăm:
ü formarea şi dezvoltarea spiritului de
observaţie ;
ü
o mai bună claritate şi înţelegere a
materialelor predate;
ü
eliminarea formalismului în desfăşurarea
activităţilor didactice
ü
activizarea, stimularea şi incitarea elevilor
prin acţiuni de exersare a intuiţiei, cu rol în dezvoltarea curiozităţii, a
interesului şi motivaţiei pentru cunoaştere;
dezvoltarea
intelectuală a elevului, prin oferirea posibilităţii transferurilor cognitive,
integrarea lor în structuri mai ample şi încorporarea acestora în structuri logice; etc.
Temă de rezolvat:
Argumentaţi
rolul intuiţiei pe diferite trepte de vârstă.
Precizaţi
modul de aplicare a cestui principiu în cadrul disciplinelor pe care urmează să
le predaţi.
Principiul însuşirii temeinice a
cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor
Acest principiu exprimă necesitarea asimilării profunde de către elevi a
cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor, astfel încât acestea să poată fi
utilizate atât în cadrul activităţilor şcolare, cât şi în activităţi practice, în viaţă.
Învăţarea temeinică determină rezultate consistente, ceea ce exprimă
superioritatea achiziţiilor realizate în şcoală care se exprimă prin
durabilitatea/ persistenţa în timp, fidelitate, profunzime, utilitate.
Pentru evitarea superficialităţii în învăţare, care atrage după sine
asimilarea lacunelor, imposibilitatea realizării conexiunilor între cunoştinţe
şi implicit nedezvoltarea gândirii logice, profesorul trebuie să îşi orienteze atenţia asupra
modurilor în care se realizează învăţarea, asupra formelor în care se efectuează fixarea,
precum şi asupra aspectelor ce se referă la controlul şi evaluarea
rezultatelor.
Obţinerea unor cunoştinţe
stabile are loc dacă:
- materialul predat este organizat în
unităţi logice şi sistematice, -
- elevul este conştientizat asupra importanţei şi necesităţii în timp a celor
predate,
- realizarea exerciţiilor aplicative, de fixare, de
transfer, interferenţă,
- se pune accent pe memorarea logică a
informaţiilor, având la bază înţelegerea,
- structurarea activă a cunoştinţelor are
loc pe baza unei motivaţii puternice;
- repetarea celor asimilate se realizează
în diverse variante: repetare curentă, de sistematizare, de sinteză; apelarea
la unele exerciţii şi procedee de aplicare practică, verificări frecvente
- se realizează aplicarea creatoare a
cunoştinţelor în situaţii diverse, interpretarea şi resemnificarea
achiziţiilor, etc.
Un rol important în
consolidare îl au lecţiile de recapitulare şi sistematizare a cunoştinţelor şi
abilităţilor, precum şi activităţile de evaluare a rezultatelor cu rol de
autoreglare şi implicit de fixare mai profundă.
Aplicarea principiului însuşirii temeinice este dependentă de aplicarea
tuturor celorlalte principii pentru că o învăţare temeinică presupune:
q înţelegerea celor asimilate – (principiul învăţării conştiente);
q utilizarea materialelor intuitive – (principiul intuiţiei);
q aplicarea în practică a achiziţiilor
– (principiul legăturii teoriei cu
practica);
q sistematizarea logică a informaţiilor – (principiul învăţământului sistematic şi
continuu) etc.
Temă de meditat:
Ce
greşeli poate face profesorul în activitatea cu elevii, încălcând principiul
învăţării temeinice a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor?
Principiul sistematizării şi continuităţii
în învăţare
·
Acest principiu exprimă necesitatea ca
materia de studiu să fie structurată şi
organizată într-o succesiune logică, ştiinţifică şi pedagogică astfel încât să
asigure progresul în învăţare. Ceea
ce se predă într-o etapă trebuie să
reprezinte o continuare a cunoştinţelor însuşite anterior şi să pregătească terenul pentru
asimilarea logică a cunoştinţelor ce vor fi predate într-o etapă viitoare.
Sistematizarea trebuie realizată la
nivelul planurilor de învăţământ, al programelor
şcolare, a manualelor precum şi la nivelul lecţiilor; “vizează întregul proces
de învăţământ, corelarea tuturor
disciplinelor şi activităţilor de învăţare şi educare. Ea înseamnă
ordonarea temelor, în cadrul lor a ideilor, a tipurilor de cunoştinţe, a
datelor, actelor, abilităţilor etc. într-o ordine adecvată logicii predării şi
învăţării elevilor, impusă nu numai de criteriile cunoaşterii ştiinţifice, ci
şi de cele psihopedagogice”.(5, p.151)
Se consideră că aplicarea principiului
sistematizării şi continuităţii
determină rezultatele scontate dacă:
¨
Profesorul:
ü
depune un efort de raţionalizare a
conţinuturilor curriculare ;
ü
integrează
în mod treptat noile conţinuturi în sinteze din ce în ce mai largi;
ü
explică,
fixează şi verifică în mod sistematic
cunoştinţele predate elevilor;
ü
facilitează legături,
conexiuni între cunoştinţe predate;
ü
abordează subiectele şi temele interdisciplinar
şi intradisciplinar;
ü
să identifice “ideile ancoră” din cadrul disciplinelor, asigurând integrarea unor
idei suplimentare, etc.
ü
să realizeze o predare continuă, eşalonată, evitând salturile, oferind elevilor un
model de muncă sistematică, perseverentă şi eficientă, etc.
¨
Elevul
trebuie:
ü
să stabilească legături interne între cunoştinţe;
ü
să-şi revizuiască
şi împrospăteze permanent cunoştinţele;
ü
să-şi restructureze
vechile date în noi sisteme pe baza unui proces integrativ activ;
ü
să-şi formeze deprinderi şi un stil propriu de lucru
dominat de perseverenţă, consecvenţă prin succesiune şi continuitate în
învăţare, etc.
Principiul accesibilităţii şi
individualizării în învăţare
·
Esenţa acestui principiu constă în
necesitatea ca organizarea şi desfăşurarea procesului de învăţământ să se
realizeze în conformitate cu posibilităţile reale ale elevilor, în
condiţii normale de efort psihofizic,
ţinându-se seama de particularităţile de vârstă, sex, nivelul pregătirii
anterioare, ca şi de cele individuale (de potenţialul intelectual şi fizic al
fiecăruia).
Aceste cerinţe se oglindesc în obiective,
conţinuturi, strategii de predare şi învăţare.
Dar “accesibilitatea nu înseamnă
renunţare la efort, după cum respectarea particularităţilor de vârstă şi
individuale nu înseamnă subordonarea cerinţelor externe unor condiţii interne
existente la un moment dat. Procesul de învăţământ poate asigura dezvoltarea
psihofizică a elevilor numai punând în faţa lor probleme şi antrenându-i în
activităţi care cer din partea lor efort susţinut. Important este cum se
asigură dozarea acestui efort.” (1,p.291) Cerinţele nu trebuie să depăşească
posibilităţile maxime ale elevilor, ci să se afle în raport cu puterile reale
ale acestora, putând fi depăşite prin mobilizarea forţelor lor intelectuale.
Doar aşa elevul poate să se autodepăşească, sarcinile date spre rezolvare
devenind un instrument al dezvoltării sale.
Ceea ce este prea greu de rezolvat
determină blocaje şi învăţarea mecanică , iar sarcinile prea uşoare
determină dezinteres, delăsare şi plictiseală.
Amintim aici spusele lui J. Bruner: “
oricine poate învăţa orice, la orice vârstă, cu condiţia ca acel conţinut să-i
fie prezentat într-o formă accesibilă.”
Se impun respectate următoarele cerinţe:
ü
“noţiunile predate să poată fi înţelese şi
asimilate la vârsta respectivă pe baza experienţei anterioare;
ü
volumul de cunoştinţe predate la fiecare obiect,
precum şi volumul cunoştinţelor predate la toate materiile în ansamblu să fie
asimilabil în timpul afectat studiului;
ü
temele pentru acasă să poată fi realizate
integral, în strânsă corelaţie cu
învăţarea lecţiilor şi în condiţiile respectării timpului de repaus necesar
celui ce învaţă;
ü
ritmul explicaţiilor celui cadrului didactic să
permită o percepere clară şi urmărirea firului raţionamentului .”(8, p.363)
ü
respectarea unor reguli didactice cum sunt:
trecerea de la cunoscut la necunoscut, de la apropiat la depărtat, de la uşor
la greu, de la concret la abstract, etc.
Accesibilizarea activităţii didactice
impune şi individualizarea, adică atât predarea cât şi învăţarea şi evaluarea
trebuie să ţină cont de particularităţile individuale ale elevilor –
aptitudini, interese, nivel al experienţei, stare de sănătate, influenţele din
mediul extraşcolar, etc.
Pentru favorizarea dezvoltării optime a
aptitudinilor şi capacităţilor elevilor este nevoie ca profesorul să recurgă la
diverse strategii de lucru individual:
ü
diferenţierea sarcinilor, a normelor de efort
ü
particularizarea sarcinilor la nivel de grup mic
de elevi
ü
teme pentru acasă diferenţiate
ü
activităţi în clase organizate pentru elevi cu
nevoi speciale (persoanele cu handicapuri, şi cei cu abilităţi deosebite).
Temă
de rezolvat:
q Enumeraţi
cel puţin alte trei modalităţi de lucru diferenţiat cu elevii în procesul de
învăţământ.
7. Principiul
conexiunii inverse ( retroacţiunii) în procesul de învăţământ
·
Cunoscut şi sub denumirea de principiu al
feed-back-ului, principiul conexiunii
inverse exprimă cerinţa analizei activităţilor desfăşurate anterior, în funcţie
de informaţia primită despre acestea, cu scopul ameliorării, îmbunătăţirii din
mers a rezultatelor .
Profesorul cunoaşte ce au asimilat şi cum au asimilat elevii materia
predată, modul în care s-au îndeplinit obiectivele propuse sau care au fost
cauzele neoperaţionalizării lor, sesizează greşelile elevilor în rezolvarea
unor sarcini, unele dificultăţi ivite în procesul de predare - învăţare, etc.
- date care stau drept suport
profesorului în activitatea sa de ameliorare
din mers, de retuşare a erorilor
şi înlăturare
a obstacolelor ce apar în obţinerea rezultatelor scontate.
“Aplicarea şi respectarea acestui principiu
impune profesorului preocuparea pentru a controla permanent, imediat ori la
lecţiile următoare activitatea elevilor prin prisma desfăşurării ei şi a
rezultatelor dobândite de ei. Concomitent el trebuie să-I stimuleze pe elevi
pentru a-şi autoevalua activitatea proprie, supunându-şi-o autoevaluării; să-i
înveţe pe elevi să-şi supună reciproc activitatea învăţării, evaluării,
corecţiei şi ameliorării.” ( 5, p.158)
Temă de reflecţie:
q Explicaţi
repercusiunile nerespectării acestui
principiu didactic.
&
Rezumat:
¨
principiile didactice sunt norme orientative ce
imprimă procesului didactic un
¨
sens funcţional, constituind o premisă a succesului în atingerea
obiectivelor propuse
dintre trăsăturile principiilor didactice:
caracterul obiectiv, sistemic, global.
-
Principii didactice:
1.- principiul
participării conştiente şi active a elevilor în activitatea de învăţare
2.- principiul
legăturii teoriei cu practica
3.- principiul
intuiţiei sau unităţii dintre senzorial şi raţional, dintre concret şi
abstract;
4.- principiul
însuşirii temeinice a cunoştinţelor, priceperilor, deprinderilor
5.- principiul
sistematizării şi continuităţii în învăţare
6.-principiul
accesibilităţii şi individualizării învăţământului
7.- principiul asigurării conexiunii inverse în
procesul de învăţământ.
q Principiile didactice trebuie cunoscute şi
respectate de către toate cadrele
didactice; nerespectarea unuia atrage după
sine nerespectarea celorlalte = caracterul sistemic.
Bibliografie:
1.
Nicola, I. , 1994, Pedagogie,
E.D.P.-R.A-, Bucureşti;
2.
Bontaş, I.,1995, Pedagogie,
Ed. All, Bucureşti;
3.
Cristea, S., 1998, Dicţionar
de termeni pedagogici, E. D.P., Bucureşti;
4.
Cucoş, C., 1996,
Pedagogie, Ed. Polirom, Iaşi;
5.
Grigoraş, I.,1996, Psihopedagogie,
Ed Spiru Haret, Iaşi;
6.
Comenius, J.A., 1970, Didactica Magna, E.D.P., Bucureşti;
7.
Jinga, I., Israte, E., 1998, Manual de pedagogie, Ed. All, Bucureşti;
8.
Dicţionar de
pedagogie, 1979, E.D.P., Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu