Profesorul este figura centrală a procesului instructiv - educativ. Pe lângă o bună pregătire profesională, acesta trebuie să aibă și o bună pregătire psihopedagogică.
Bun venit! Acest blog este destinat cadrelor didactice înscrise la gradul II și nu numai ...

Totalul afișărilor de pagină

Faceți căutări pe acest blog

joi, 13 iulie 2017

Cursuri - PROIECTAREA DIDACTICA

Scopul unităţii de curs: asimilarea cunoştinţelor cu privire la proiectarea didatică şi aspectele sale practice;
Obiective operaţionale:
-          să stabilească locul proiectării didactice în ansamblul activităţii profesorului;
-          să clasifice conceptele cu care se operează în domeniul proiectorii didactice;
-          să stabilească relaţii  între diferitele niveluri ale proiectării didactice
-          să prezinte modele de proiectare didactică;
-          să argumenteze necesitatea proiectării în desfăşurarea desciplinelor pentru care se pregătesc.
Cuvinte cheie: proiectare didactică, proiectare globală, proiectare eşalonată, proiectare anuală, proiectare semestrială, proiectare pe unităţi de învăţare, proiectarea lecţiei,momente, evenimente ale instruirii.
Conţinuturi fundamentale:
 1.Proiectarea pedagogică – activitate de anticipare şi de pregătire a activităţii didactice
             2. Algoritmul proiectării didactice
             3. Niveluri ale proiectării didactice


1.Proiectarea pedagogică – activitate de anticipare şi de pregătire a activităţii didactice
Conform Dicţionarului de termeni pedagogici, proiectarea pedagogică se defineşte ca activitate de structurare a acţiunilor şi operaţiilor care asigură funcţionalitatea sistemului şi a procesului de învăţământ la nivel general, specific/intermediar şi concret/operaţional conform finalităţilor elaborate în termeni de politică a educaţiei.
„Proiectarea este o condiţie a reuşitei activităţilor didactice. Introducerea noului concept de curriculum a permis reconsiderarea manierelor de înţelegere a procesului de învăţământ, ca activitate programată şi controlată.
Proiectarea este  definită ca  ansamblu de procese şi operaţii de anticipare a activităţilor instructiv-educative. Ea presupune o stare de pregătire optimă a activităţii, încât aceasta să pună în valoare întregul potenţial creativ al profesorului respectiv, fără a-i solicita acestuia copierea unor modele didactice preexistente. Din acest punct de vedere principalele concepţii privitoare la proiectare sunt:
-                      concepţia creativă: activitatea de proiectare este o permanentă creaţie elaborată pe baza unor microdecizii;
-                      concepţia normativă: presupune maximum de rigurozitate încă din proiectare, considerându-se ca proiectarea iniţială şi o singură  decizie sunt suficiente pentru o activitate educaţională eficientă.
În legătură cu proiectarea didactică, literatura de specialitate a acreditat şi termenul de design instrucţional („design al instruirii”) prin care se înţelege actul de anticipare, de prefigurare a demersului didactic în scopul de a asigura o desfăşurare eficientă a procesului de învăţământ. Importanţa design-ului instrucţional pentru optimizarea activităţii de predare- învăţare –evaluare este susţinută şi argumentată în mod convingător de R. Gagné şi L Briggs: „învăţarea trebuie să fie planificată şi nu întâmplătoare, astfel încât fiecare persoană să ajungă cât mai aproape de obiectivele folosirii optime a talentelor sale, să trăiască o existenţă plenară şi să se integreze în mediul fizic şi social. Evident, acesta nu înseamnă că planificarea instruirii va avea ca efect formarea unor indivizi cât mai asemănători. Dimpotrivă, se va obţine o mai mare diversitate.Instruirea planificată îşi propune să-l ajute pe fiecare individ să se dezvolte cât mai mult în propriile sale direcţii.” (Gagné, Briggs, 1977, p 12)
Sorin Cristea (1996) distinge modelul modern sau curricular al proiectării pedagogice de vechiul model, tradiţional sau didacticist şi sugerează o analiză comparativă, în funcţie de următoarele aspecte:
-                      este centrat pe conţinuturi, îndeosebi pe acţiuni specifice procesului de predare;
-                      conţinuturile îşi subordonează obiectivele, metodologia şi evaluarea didactică într-o logică a „învăţământului informativ”;
-                      relaţiile dintre elementele activităţii didactice sunt întâmplătoare, disparate, nediferenţiate şi nedefinite pedagogic, stabilindu-se mai ales sub presiunea conţinutului şi sarcinilor de predare;
-                      întreţine dezechilibre în formarea formatorilor – iniţială şi continuă- între pregătirea de specialitate (predominantă şi adesea monodisciplinară) şi pregătirea psihopedagogică.
Modelul curricular al proiectării pedagogice:
-                      este centrat pe obiective şi propune acţiuni specifice procesului complex de predare-învăţare-evaluare;
-                      punctul de plecare îl constituie obiectivele stabilite pentru elev în spiritul unui învăţământ formativ, bazat pe valorificarea potenţialului de (auto)instruire – (auto)educaţie al fiecărui elev/student;
-                      între toate elementele activităţii didactice (obiective, conţinut, metodologie, evaluare) se stabilesc raporturi de interdependenţă, determinate de rolul centrat al obiectivelor pedagogice;
-                      asigură echilibrul dintre pregătirea de specialitate a formatorilor (concepută interdisciplinar, cu o disciplină „principală” şi cel puţin una „secundară”) şi pregătirea psihopedagogică.
Condiţiile iniţiale ale proiectării sunt:
-                      Complexitatea: trebuie să cuprindă toate componentele activităţii educaţionale (procesual);
-                      Continuitatea (permanentă);
-                      Cadrele de referinţă:
·         activitatea didactică anterioară;
·         situaţia prezentă;
·         eventuale predicţii
            
Conţinutul proiectării include un algoritm aproximativ, (după Romiţă Iucu, Instruirea şcolară)
1.      Precizarea intenţiilor urmărite:
                      -  identificarea scopurilor;
                      - identificarea obiectivelor generale;
2.      Cunoaşterea resurselor şi a condiţiilor concrete de desfăşurare a procesului instructiv-educativ:
-                      disponbilităţile psihologice de învăţare ale elevilor/studenţilor,
-                      starea de pregătire a elevilor/studenţilor;
-                      specificul particularităţilor de vârstă ale elevilor /studenţilor;
3.      Organizarea conţinutului procesului de instruire şi educaţie
4.      Definirea obiectivelor operaţionale:
                 - enunţarea comportamentelor observabile, a performanţelor minim acceptate, pe care trebuie să le probeze elevii, studenţii la finele activităţii;
5.      Stabilirea activităţii de instruire- învăţare:
- include o serie de decizii educaţionale cu privire la :
·             tipurile de învăţare
·         modalităţile de lucru:
§  expozitiv;
§  dialogat;
§  activitate individuală;
·         metode şi procedee
·         mijloace de învăţământ
6.      Stabilirea modalităţilor de evaluare:
·         Formativă
·         Sumativă
·         Predictivă
        Prezentat mai amănunţit, acest algoritm al proiectării corelează patru întrebări esenţiale:
¨      Ce voi face ?
¨      Cu ce voi face ?
¨      Cum voi face ?
¨      Cum voi şti dacă ceea ce trebuia făcut a fost făcut ?
                                                                                                                                         
Cele câteva răspunsuri vor contura etapele proiectării didactice.
 Prima etapă se referă la operaţia  de stabilire a obiectivelor educaţionale ale lecţiei. Precizarea corectă a obiectivelor reprezintă condiţia fundamentală a proiectării corecte a  activităţii. Este obligatoriu ca obiectivul educaţional să vizeze delimitarea unei conduite sau achiziţii educative, care să fie redată în termeni de comportamente identificabile, vizibile, concrete.
Profesorul trebuie să ţină cont de o serie de condiţii în elaborarea obiectivelor operaţionale (L.Vlăsceanu, Proiectarea pedagogică-în curs de pedagogie, Bucureşti, 1988, p257):
a. un obiectiv nu descrie activitatea profesorului, ci schimbarea care se aşteaptă să se producă în urma instruirii elevului;
 b. obiectivul trebuie formulat în termeni comportamentali expliciţi, prin utilizarea unor «verbe de acţiune » ;
c.fiecare obiectiv concret trebuie să vizeze o operaţie singulară, pentru a facilita măsurarea şi evaluarea, şi nu o asociaţie sau o multitudine de operaţii, mai mult sau mai puţin distincte;
d. un obiectiv va fi elaborat şi exprimat în cât mai puţine cuvinte, pentru a uşura referirea la conţinutul său specific;
e. obiectivele să fie integrate şi derivabile logic, pentru a fi asociate construcţiei logice a conţinutului informaţional şi a situaţiilor instructive.                                                                                       
                                                                                                                                                     
După R. Gagné – scopul unui curs trebuie să aibă în vedere ceea ce va şti elevul după lecţie şi nu ceea ce face în timpul ei.
Pentru delimitarea unui obiectiv se trece succesiv prin trei paşi descrişi de Mager:
-identificarea performanţei finale pe care instruirea încearcă să o realizeze
-descrierea condiţiei esenţiale în care ar trebui să se producă respectivul comportament şi
-descrierea nivelului de perfecţionare a performanţei  (C Cucoş, Pedagogie, 2003, p. 316)
      Etapa a doua a proiectării vizează  stabilirea resurselor educaţionale, ce  se constituie din operaţii de delimitare a conţinutului învăţării (informaţii, abilităţi, atitudini, valori), a resurselor psihologice (capacităţi de învăţare, motivaţie) şi a resurselor materiale, care condiţionează buna desfăşurare a procesului (spaţiu, timp, mijloace materiale).
-                      resurse materiale – manuale, texte auxiliare (culegeri, antologii, enciclopedii, tabele, planşe, hărţi, etc.), materiale didactice, mijloace audiovideo, locul de desfăţurare etc.
-                      resursele umane- elevul cu personalitatea sa, motivaţia, capacităţile de învăţare şi exprimare, profesorul cu experienţa sa, influenţele comunităţii ;
-                      resurse procedurale – forma de organizare a clasei, modalităţi (metode) de organizare a activităţii, metode de învăţare, metode de predare şi alocarea de timp.
Conţinutul trebuie să realizeze un echilibru înre componentele informative şi cele formative. Un profesor trebuie să-l  înveţe pe elev exact ceea ce poate elevul şi are realmente nevoie.
A treia etapă a proiectării se referă la stabilirea strategiilor didactice optime, adică a unor sisteme coerente de forme, metode, materiale şi mijloace educaţionale, pe baza cărora să se atingă obiectivele activităţii didactice.Strategia selectării celor Trei M »   (Metode, Materiale, Mijloace) trebuie centrată pe îmbinare şi dozaj, pe adecvare şi eficienţă.
A patra etapă a proiectării didactice vizează stabilirea tehnicilor de evaluare a rezultatelor învăţării. Proiectul didactic este bine format dacă stabileşte de la început o procedură de evaluare a nivelului de realizare a obiectivelor propuse. Evaluarea trebuie să vizeze raportul dintre rezultatele  obţinute şi rezultatele scontate (obiectivele).



3. Niveluri ale proiectării didactice
Conform Ghidului metodologic pentru aplicarea  programelor şcolare , 2002 :
PROIECTAREA DENERSULUI DIDACTIC este acea activitate desfăşurată de învăţător/profesor care constă în anticiparea etapelor şi a acţiunilor concrete de realizare a predării. Proiectarea demersului didactiv presupune:
-                      lectura atentă a programei
-                      planificarea calendaristică
-                      proiectarea secvenţială (a unităţilor de învăţare sau a lecţiilor)
O unitate de învăţare reprezintă o structură didactică deschisă şi flexibilă, care are următoarele caracteristici:
-                      determină formarea la elevi a unui comportament specific, generat prin integrarea unor obiective de referinţă/competenţe specifice;
-                      este unitară din punct de vedere tematic;
-                      se desfăşoară în mod sistematic şi continuu pe o perioadă de timp;
-                      se finalizează prin evaluare.
Noul Curriculum naţional accentuează faptul că documentele de proiectare didactică sunt documente administrative care asociază într-un mod personalizat elementele programei –obiective de referinţă /competenţe specifice, conţinuturi, activităţi de învăţare – cu alocarea de resurse (metodologice, temporale şi materiale) considerată optimă de către profesor pe parcursul unui an şcolar.
În acest sens, programa şcolară – element central în realizarea proiectării didactice – nu este privită  ca “tabla de materii” a manualului sau ca un element de îngrădire pentru profesor. Ea reprezintă un document reglator în sensul că stabileşte obiective, adică ţintele ce urmează atinse prin intermediul activităţii didactice. Programele claselor I-  IX se citesc pe oriziontală în succesiunea următoare:

Obiectiv              Obiective de                   Conţinuturi                   Activităţi de învăţare
cadru                          referinţă
   
În programa şcolară, fiecărui obiectiv îi sunt asociate obiective de referinţă. Atingerea obiectivelor dereferinţă se realizează cu ajutorul conţinuturilor , care se regăsesc în ultima parte a programei. Profesorul poate opta pentru folosirea activităţilor de învăţare recomandate prin programă sau propune alte activităţi adecvate condiţiilor concrete din clasă (exemplele din programă au caracter orientativ, de sugestii, şi nu implică obligativitatea utilizării numai a acestora în procesul didactic).
   Programele claselor a-X-a – a XII-a , care în perspectivă vor constitui liceul, confprm Legii învăţământului, permit o lectură liniară mai simplă, datorită asocierăă dintre competenţele specifice şi conţinuturi.
Planificarea calendaristică
          În contextul noului curriculum, planificarea calendaristică este un document administrativ care asociază elemente ale programei (obiective de referinţă şi conţinuturi, respectiv competenţe specifice şi conţinuturi) cu alocarea de timp considerată optimă de către profesor pe parcursul unui an şcolar.
            În elaborarea planificărilor, recomandăm parcurgerea următoarelor etape:
1Realizarea asocierilor dintre obiectivele de referinţă şi conţinuturi, respectiv dintre competenţele specifice şi conţinuturi;
1Împărţirea pe unităţi de învăţare
2.Stabilirea succesiunii de parcurgere a unităţilor de învăţare; 
3Alocarea timpului considerat necesar pentru fiecare unitate de învăţare, în concordanţă cu obiectivele de referinţă/competenţele specifice şi conţinuturile vizate. Planificările pot fi întocmite plecând de la următoarea rubricaţie:
          Şcoala:…….                                                                      Profesor……………
          Disciplina………..                                                          Clasa/Nr. de ore pe săptămană/Anul…..
Planificarea calendaristică (orientativă)

Unităţi de
 învăţare
Obiective de referinţă
Competenţe specifice
Conţinuturi
Nr de ore
alocate
săptămâna
Observaţii






¡ În acest tabel:
¡ Unităţile de învăţare se indică prin titluri (teme) stabilite de către profesor;
¡ în rubrica Obiective de referinţă/Competenţe specifice se trec numerele de ordine ale obiectivelor de referinţă/competenţelor specifice din programa şcolară;
¡ Conţinuturile selectate sunt cele extrase din lista de conţinuturi a programei,
¡ Numărul de ore alocate se stabileşte de către profesor, în funcţie de experienţa sa şi de nivelul de achiziţii ale elevilor clasei.
Întregul cuprins al planificării are valoare orientativă, eventualele modificări determinate de aplicarea efectivă la clasă putând fi consemnate în rubrica Observaţii.
O planificare anuală corect întocmită trebuie să acopere integral programa şcolară la nivel de obiective de referinţă /competenţe specifice şi conţinuturil

Proiectarea unei unităţi de învăţare

Elementul generator al planificării calendaristice este unitatea de învăţare.
Proiectul unei unităţi de învăţare poate fi întocmit pornind de la următoarea rubricaţie:
Şcoala:                                                      Clasa / Nr de ore săpt…………
Disciplina:                                                  Săptămâna /Anul……………
Proiectarea unităţii de învăţare
       Unitatea de învăţare……………….
        Nr. ore alocate……………………
Conţinutul
(detalieri)
Obiective de referinţă/
Competenţe specifice
Activităţi de
 învăţare
Resurse
Evaluare





Pentru acest tabel:
¡ în rubrica referitoare la conţinuturi apar inclusiv detalieri de conţinut necesare în explicitarea anumitor parcursuri, respectiv în cuplarea lor la baza proprie de cunoaştere a elevilor;
¡ în rubrica Obiective de referinţă/Competenţe specifice se trec numerele obiectivelor de referinţă /competenţele specifice din programa şcolară, vizate;
¡ activitatea de învăţare pot fi cele din programa şcolară, completate, modificate sau chiar înlocuite cu altele, pe care profesorul le consideră adecvate pentru atingerea obiectivelor propuse;
¡ rubrica resurse cuprinde specificări de timp, loc, forme de organizare a clasei etc;
¡ În rubrica evaluare se menţionează instrumentele aplicate la clasă.



Sau un alt model-

OR/
CS
Capito
lul.
Tema
Sub-
capitolul.
Subtema
Resurse
Evaluare
Observaţii
Me
tode
Mijloace
 de învăţământ
Forme
de organizare a
 activităţii elevilor
Timp









    Deşi denumirea şi alocarea de timp pentru unităţile de învăţare se stabilesc la începutul anului şcolar prin planificare, este recomandabil ca proiectele unităţilor de învăţare să se completeze ritmic pe parcursul anului, având în avans un interval de timp optim pentru ca acestea să reflecte cât mai bine realitatea.
     În completarea rubricaţiei, se urmăreşte corelarea elementelor celor cinci coloane. Practic, pe baza indicaţiilor din planificare(obiective de referinţă/competenţe specifice şi conţinuturi) fac detalieri pe orizontală, ordonând activităţile în succesiunea derulării, raportându-le la câte un obiectiv de referinţă/competenţe specifice şi specificând resursele necesare bunei desfăşurări a procesului didactic.
    Conceptul de unitate de învăţare are rolul să materializeze conceptul de demers didactic personalizat, flexibilizând proiectarea didactică şi definind în acest sens, pentru practica didactică, premise mai bine fundamentate din punct de vedere pedagogic.
   Proiectarea unităţii de învăţare – ca şi a lecţiei – începe prin parcurgerea schemei următoare, care precizează elementele procesului didactic într-o succesiune logică, în vederea atingerii obiectivelor de referinţă/competenţe specifice. Elementele procesului sunt aceleaşi, oricare ar fi unitatea de învăţare.
În ce scop voi face?
Ce voi face?
Cu ce voi face?
Cum voi face?
Cât s-a realizat?


 Identificarea                 Selectarea            Analiza                     Dezerminarea              Stabilirea
obiectivelor /              conţinuturilor           resurselor                  activităţilor de         instrumente
competenţelor                                                                                 învăţare                  de evaluare

Identificarea unei unităţi de învăţare se face prin tema acesteia. Stabilirea temei de către profesor pe baza lecturii programei, utilizând surse diverse, este primul pas în identificarea unităţilor de învăţare în care va fi înpărţită materia anului şcolar, respectiv, în organizarea unui demers didactic personalizat. Temele sunt enunţuri complexe legate de analiza scopurilor învăţării, formulări fie originale, fie preluate din lista de conţinuturi a programei, sau din manual, formulări care reflectă din partea profesorului o înţelegere profundă a scopurilor activităţii sale, talent pedagogic, inspiraţie, crealtivitate.
Activităţile de învăţare se construiesc pe baza corelării dintre obiectivele de referinţă/competenţele specifice şi conţinuturile prevăzute în programă. Activităţile de învăţare presupun orientarea către un scop, redat prin tema activităţii; în momentul propunerii lor spre rezolvare elevilor, acestea vor fi transpuse într-o anumită formă de comunicare inteligibilă nicelului de varstă. În  proiectul unităţii de învăţare, profesorul va alătura fiecărei activităţi de învăţare acele resurse pe care le consideră necesare pentru conceperea strategiei şi realizarea demersului didactic. 
Resursele cuprind acele elemente care asigură cadrul necesar pentru buna desfăşurare a activităţilor de învăţare. Astfel, în funcţie de propria viziune, profesorul va menţiona în această rubrică forme de organizare a clasei (tipuri de interacţiuni ale resurselor umane), mijloace de învăţămânbt, alocarea de timp, precum şi orice alte elemente pe care le consideră utile în derularea scenariului didactic.
   În condiţiile noului curriculum, lectura programei şi a manualelor nu mai este în mod obligatoriu liniară. Programa trebuie parcursă în mod necesarde către toţi, dar ea, ca şi manualele, se pliază unei citiri personale şi adaptate. asupra conţinuturilor programei profesorul poate interveni prin regruparea lor sub temele unităţilor de învăţare pe care le-a stabilit. Asupra unor unităţi sau elemente de conţinut din manual profesorul poate interveni în diferite moduri – adaptare, înlocuire, omitere, adăugare sau poate utiliza materiale –suport. “ (conform lucrării Ghid metodologic, 2002, Ed. Aramis, p. 26)

Proiectarea unei activităţi didactice  înseamnă  cel mai adesea proiectarea lecţiei, datorită ponderii mari pe care o ocupă lecţia în ansamblul formelor de organizare a activităţii didactice.

Proiectarea lecţiei

Proiectarea înseamnă acţiunea de anticipare sau prefigurare a activităţii ce reprezintă conţinutul lecţiei, corelată cu metodele, procedeele, mijloacele şi secvenţierea în timp a acestei activităţi.
Autorii care s-au ocupat de această problemă au precizat un algoritm aproximativ al proiectării lecţiei.
 Etapa 1. Profesorul trebuie să consulte planificarea calendaristică pentru a stabili titlul, locul şi corelaţiile esenţiale ale lecţiei/activităţii.
Etapa 2.  Stabilirea finalităţilor-  a obiectivelor operaţionale sau competenţelor derivate, în funcţie de nivel.
Etapa 3. Analiza resurselor. „Autorii care se referă la acest indicator au în vedere ce are la dispoziţie proiectantul, pentru realizarea lecţiei. Resursele pot fi: de conţinut (pe ce informaţie, pe ce deprinderi se va sprijini: din ce îşi va extrage informaţia); umane (cu ce elevi lucrează, la ce nivel se află);  materiale (ce spaţiu, ce timp); didactice (ce aparatură, ce mijloace, materiale didactice, metode specifice sau posibil de adaptat la conţinutul lecţiei, deci cu care se poate aborda conţinutul în condiţiile date). (idem)
Etapa 4. Elaborarea conţinuturilor. 
-Inventarierea acestor conţinuturi, prin sprijinire pe manual şi programă (ce volum de informaţie rezultă şi câte dintre ele sunt strict noi pentru elevi);
- plasarea lor într-o structură logică (care vor avea rol de idei sau noţiuni ancoră; care vor trebui explicate mai pe larg; care mai sumar; în ce fel se vor înlănţui unele cu altele, potrivit principiului sistematizării şi continuităţii). (idem)
Etapa 5: Elaborarea strategiilor:
-          modul de îmbinare a celor 3M (metode, mijloace, materiale didactice) în cadrul lecţiei pe care o pregătim; modul de conlucrare a celor doi actori ai procesului didactic (educatorul şi educatul) pe tot parcursul lecţiei; în ce fel să se integreze această conlucrare în suita evenimentelor instruirii
Pasul 6.  Stabilirea şi elaborarea instrumentelor de evaluare.
 În ce priveşte elevul, pot fi prevăzute ca instrumente de evaluare fie întrebări de sondaj pe tot parcursul lecţiei, fie teste docimilogice diverse, fie lucrări aplicative, fie rezolvări de probleme, exerciţii etc. Pentru evaluarea educatorului, la rândul său, instrumentele ce pot fi proiectate se înscriu în două categorii: indirecte, care coincid cu cele aferente evaluării elevului, socotind că rezultatele acestuia din urmă oglindesc şi calitatea activităţii educatorului; directe, constând din: autoevaluare pe parcursul întregii lecţii; autoanaliză retrospectivă, bazată pe refacerea mentală rapidă a lecţiei, imediat după terminarea ei.
      Încheierea firească a activităţii de proiectare trebuie să constea din însuşi proiectul lecţiei. El poate avea o formă mai detaliată sau mai sumară.  (idem)
Orientativ, proiectul unei lecţii are următoarea structură:






Proiect de lecţie
1.      Data
2.      Obiectul
3.      Clasa
4.      Tipul de lecţie
5.      Obiectivul fundamental
6.      Desfăşurarea activităţii:
Momentele lecţiei
Obiectivele propuse
Tehnologia realizării
Conexiunea inversă






& Rezumat

   Proiectarea este  definită ca  ansamblu de procese şi operaţii de anticipare a activităţilor instructiv-educative.        
    Conţinutul proiectării include un algoritm aproximativ, după cum urmează;
1.      Precizarea intenţiilor urmărite: identificarea scopurilor identificarea obiectivelor generale);
2.      Cunoaşterea resurselor şi a condiţiilor concrete de desfăşurare a procesului instructiv-educativ: disponbilităţile psihologice de învăţare ale elevilor/studenţilor, starea de pregătire a elevilor/studenţilor; specificul particularităţilor de vârstă ale elevilor /studenţilor
3.      Organizarea conţinutului procesului de instruire şi educaţie
4.      Definirea obiectivelor operaţionale:                
5.       Stabilirea activităţii de instruire- învăţare:  tipurile de învăţare ; modalităţile de lucru, metode şi procedee, mijloace de învăţământ
6.      Stabilirea modalităţilor de evaluare :
 Teme de rezolvat:

Alegeţi din programa disciplinei pe care urmează să o predaţi un capitol şi realizaţi proiectul didactic pentru o lecţie  de predare, apoi pentru o lecţie de recapitulare şi sistematizare a materiei.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Etichete

Persoane interesate

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *